Amerikaanse verkiezingen

_amerikaIn onze familie zijn 5 van de 6 Amerikaans staatsburger. Simpeler gezegd ik ben de enige die het niet is. Ik ben niet de enige Nederlandse echter. Twee dochters hebben zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit. De anderen, echtgenoot, zoon en nog een dochter zijn alleen Amerikaans, hoewel zij overwegen ook de Nederlandse aan te vragen. Nl_leeuw Onze jongste is in Zuid-Korea geboren wat de procedure er niet eenvoudiger op maakt. Om Nederlander te worden moet je bewijzen dat je geboren bent als Amerikaans staatsburger. Een eenvoudig kopie van je geboortebewijs is daarvoor in Nederland niet meer genoeg. Het moet een kopie van niet ouder dan 3 maanden zijn, uit de geboorteplaats. In ons geval Pusan, van het consulaat aldaar. Maaaaar, het moet aangevraagd in Washington en het is nog maar de vraag of dat niet in eigen persoon gebeuren moet.

Als je het mij vraagt volslagen belachelijk, maar de wegen van de bureaucratie zijn ondoorgrondelijk.

Hoe dan ook, er wordt dezer dagen gestemd in mijn familie! Kim heeft voor iedereen ‘Absentee Ballot Voting’ formulieren aangevraagd in de VS. Die ontvingen we op de verschillende adressen in grote kartonnen enveloppes, bezorgd met spoed door DHL. Een dure grap voor het toch al zo geplaagde Amerika. Niet alleen onze formulieren worden nl. zo bezorgd, maar die van alle stem gewillige expats in de wereld!

En wie gaat het worden? Kim heeft voor McCain gestemd, vrnl. om zijn standpunten op ethisch gebied zoals abortus. Ik denk dat de anderen Obama hebben gestemd, vanwege zijn charisma en opvattingen over de oorlog in Irak enz.

Ik hoef niet, gelukkig. Maar voel me eerlijk gezegd niet sterk aangetrokken door het McCain team. Hoewel Obama en McCain veel opvattingen delen (McCain heet een ‘linkse’ Mccainpalinbuttonrepublikein en beiden spreken zich sterk uit voor betere milieu wetgeving, verzekeringen voor de allerarmsten, tegen het homohuwelijk om er maar een paar te noemen) staat me vooral de combi McCain/Palin tegen. Nu zal Palin ongetwijfeld niet een erg faire pers krijgen, onervaren en strijdbaar als ze is. Verder hoor ik niets en niemendal over Biden, de runningmate van Obama, Obama_biden_2008_button_edited_2ook niet sterk. Obama moet het van zijn charisma hebben en inhoudelijk blijft hij moeilijk te volgen evenals McCain trouwens. Ik las ergens dat de hele verkiezingscampagne in Amerika minder een politiek gebeuren is en eerder in het verlengde van de entertainment industrie ligt. Daar zit wat in. Aan de andere kant kun je niet zeggen dat Amerikanen het maar passief over zich heen laten komen. De duizenden en duizenden vrijwilligers die zich nu al maanden de benen uit hun lijf lopen zul je in Nederland, waar alles zg. serieuze politiek is, niet tegen komen.

God geve een wijze man op de meest invloedrijke positie in de wereld!

Geef een reactie

