Stuck in a moment

Je hebt wel eens van die dagen dat je je verdrietig en somber voelt. Omdat anderen in je omgeving moeilijke dingen meemaken. Omdat er dingen anders lopen in je leven dan je verwachtte of hoopte. Omdat het de verkeerde tijd van de maand is. Omdat je mensen mist die gestorven zijn. Of omdat je weet dat je dingen anders gedaan zou hebben als je had geweten dat..

Ik kan er nog een hele lijst aan vast plakken. Het is nu eenmaal inherent aan mens zijn op deze aarde, na de zondeval,dat je het af en toe moeilijk hebt. Kijk, op wereldschaal zou ik natuurlijk direct moeten zwijgen. Wie kan het verdriet peilen van moeders die hun kinderen zien sterven van de honger of door geweld? Wat weet ik van de ellende die christenen moeten doormaken in Orissa India vanwege vervolging? Dan lijken mijn ‘problemen’ en ‘verdrietjes’ slechts pietluttigheden.

Maar, daar praat je ze niet mee weg. Het relativeert, dat wel, maar ik moet er wel mee verder. Soms maakt die wetenschap het nog moeilijker. Moet je mij nou zien, ik heb alles wat een mens nodig heeft en nog loop ik te sikkeneuren. En zo kom je in een maalstroom van sombere gevoelens. Je wilt het niet, maar hoe zet je de knop weer om?
U2 beschrijft het mooi in het liedje ‘Stuck in a moment’:

You’ve got to get yourself together
You’ve got stuck in a moment and now you cannot get out of it
Don’t say that later will be better, now you’re stuck in a moment
And you cannot get out of it

Oh love look at you now,
You’ve got yourself stuck in a moment and now you can’t get out of it;

Ik heb voor mezelf geleerd dat het op dat soort dagen niet de juiste momenten zijn om heel de dag ‘waarom’ te roepen en aan zelfonderzoek te doen. Tegenwoordig weet ik dat een strandwandeling, een bezoekje, even iets heel anders, kan helpen om weer uit de ‘repeat-modus’ te komen. Het werkt echt. Er over praten trouwens ook. Gewoon even kunnen delen met iemand dat het ‘zo’n’ dag is. Maar dan de moed vatten om er niet in te blijven hangen.

2 gedachtes over “Stuck in a moment

Geef een reactie

