vogels, bloemen en veel groen voor de ziel bij Woubrugge

(helaas zijn bij dit bericht foto’s weggevallen door migratie naar andere provider)

Sinds ik maandag weer vrij heb gaan m’n man Kim en ik er meestal op uit, even de natuur in. Mijn voet, na jaren sukkelen met een artroseprobleem, is bijna pijnloos dus ik kan minstens een uur wandelen en na een poosje rust, zeker nog wel 3 kwartier. Zo oefenen we een beetje voor onze zomervakantie.

Gisteren zijn we richting Hoogmade gereden en vandaar naar Woubrugge gelopen langs de Wijde Aa en terug. Mooi tochtje. Prachtig Hollands landschap, met water, vogels, bloemen,  schapen en lammetjes en de altijd traag bewegende grazende koeien.

Laat ik wel bekennen: Ik moet altijd een drempel over. Van nature ben ik een lui beest. Laat me toch lekker ergens zitten met een boek en kop koffie…Maar ik weet uit ervaring dat de endorfinen, opgewekt door Buitenlucht, Beweging en Beleving van groen en bloemen, me geweldig goed doen. Ik ben echt blij dat God dat medicijn in de schepping heeft gelegd. Ook tuinieren is helend voor de geest, zo las vriendin Hennie in de krant (ND 15 mei). Tuinieren_is_goed_voor_je

 

Onze wandeling in het Groene Hart voert langs een rivier met daaraan grenzend verbazend veel boerderijen. We zitten hier toch nog midden in de Randstad tussen Leiden en Amsterdam! Die boerderijen maken de omgeving leefbaar en menselijk. De geur van mest, de grazende koeien en schapen, de uitgestrekte weides met hun typische vogelpopulatie en begroeiing. Je hoort wel eens zeggen dat al die boeren maar moeten verdwijnen omdat ze alleen kunnen blijven bestaan dankzij Europese subsidies. Maar wellicht is het die investering wel waard vanwege de heilzame gevolgen puur voor bewoners van een verstedelijkt gebied zoals Kim en ik…

Kim heeft z’n boeken weer ter hand genomen om de natuur te leren benoemen. Vogels, bloemen en bomen, alles wordt opgezocht in de gids. Nu is er meer tijd, aangezien er geen ongeduldige kinderen almaar roepen: “Daaad! Kom nou!!” Nu ben ik er slechts en ik vermaak me wel met foto’s nemen met m’n digitale cameraatje. Er valt nog genoeg te ontdekken aan mogelijkheden!

In Woubrugge vinden we eindelijk een plekje om koffie te drinken want (nadeel van een vrije dag op maandag) alle cafeetjes zijn potdicht. Maar de Warme Bakker is open en heeft koffie en gebak. Op een bankje genieten we van de kleine geschenken van het leven, een kop koffie in de zon aan het water. Vlakbij staat een kerkje met daarop een droevige tegel: Hier stond predikant, ds. X (ben z’n naam kwijt..) In de 16e eeuw in werd hij in Den Haag levend  verbrand vanwege zijn geloof. Dat is even omschakelen na onze vredige ochtend. Hier in dit kleine boerendorpje werd een dominee uit z’n huis meegesleept, door andere burgers? Door Katholieke geestelijken? Soldaten? En in de Hofstad veroordeeld wegens ketterij en verbrand.

Een wolk schuift voor de zon. Vrede en oorlog, wat liggen ze dicht naast elkaar.

Nog een link  met veel natuur en geschiedenisinfo over de omgeving.
 

6 gedachtes over “vogels, bloemen en veel groen voor de ziel bij Woubrugge

  1. NatuurlijkJacobswoude

    Ik heb het verhaal gelezen op jouw web-log LEUK! Inderdaad is het een prachtige wandeling langs de Plasdijk en de Wijde Aa. Er staan veel orchidéeen onderin de dijk meer dan 60 geteld. Verder kun je met wat geluk de koekoek horen, die is een vaste bezoeker in de maand mei. In de naastgelegen polder Oudendijk broed de grutto en de tureluur. In de winter is het ook een aanrader om te wandelen dan is namlijk de ijsvogel te bewonderen. Groet Marcel.

  2. Mijn moeder vertelde vorige week over dat artikel in het ND. Vervolgens ontdekte ik dat mijn lelies onder de leliehaantjes zaten en moest ik mijn eerste massamoord op prachtig rode kevertjes plegen om te voorkomen dat ze een soort kaalslag zouden aan richten. Nou ja… Ik leen je link naar het artikel voor mijn tuinblog!

Geef een reactie

