koptelefoon

Het meisje in het tramhokje ziet er alternatief uit. Grijze legerbroek bewerkt met rood draad, stoer petje, piercing. Is heel druk in de weer met haar Ipod/telefoontje. Helemaal voorover gebogen is ze met een pennetje iets aan het schrijven op het schermpje. No problem. We staan gezellig samen te wachten op lijn 9. Toen ze het wachthokje in kwam deed ze de muziek van haar Ipod zachter, dus ik, toch lichtelijk neurotisch in de buurt van MP3 luisteraars, was tevreden. Hmmm. Na 3 seconden bleek dat ze met het pennetje muziek aan het selecteren was. Best leuke muziek eigenlijk. Ik luisterde gezellig mee, terwijl ik het ND doorbladerde in afwachting van de tram. Een duiveltje begon me echter van alles in te fluisteren. Waarom moet ik naar de muziek van een ander luisteren op een openbare plek? Waarom is dit kind zo ego dat ze er gewoon vanuit gaat dat iedereen dit maar mooi moet vinden? En nog meer onrustige gedachtes belaagden mijn door burger- en christenzin gemotiveerde inzet om de vrede te bewaren…Ik zocht naar een compromis tussen de neiging haar eens even onder handen te nemen en zo m’n ergernis een ontlading te geven en zwijgen omdat het toch geen zin heeft.

Vriendelijk vraag ik: heb je misschien ook koptelefoons? Nee, schudt het hoofd beslist. Ik wacht. En verzamel m’n gedachten. Zal ik nog iets meer zeggen….Ik weet dat het zinloos is, maar kan het niet laten nog een opmerking te maken. Dus wij moeten gewoon met jou meeluisteren? vraag ik iets minder vriendelijk. Ja, knikt het hoofd weer zonder enige aarzeling. Ik bedwing me…Liever had ik het hoofd even flink gehusseld, maar dat leek me onverstandig. Met een diepe zucht besloot ik dat er ergere dingen gebeuren in de wereld en dat ik maar verdragen moest.

Reizen is tegenwoordig voor mij eerst spotten of ik mensen met Ipods zie en er dan zo ver mogelijk van weg te blijven. Valt niet mee!

Een gedachte over “koptelefoon

  1. Wat vind je van het stukje dat onze predikant hierover als reactie schreef? De boze gaat echt rond. Ik ken jongelui die na het zgn. onschuldige glaasje draaien of tarrot kaarten leggen toch in de problemen zijn gekomen. Ik ben het met Glas (en Smouter) eens dat hier de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht moet worden en dat een team van psychiater en pastor goed zou zijn (Smouter). We moeten niet doen of het niet bestaat.

Geef een reactie

