sombertjes door de krant maar toch ook weer niet

Soms wordt ik niet vrolijk van de krant. Eerst stond in alle kranten dat anti-depressiva niet helpen, althans niet beter dan een placebo zou werken. Ik als afnemer van het spul voel me natuurlijk in m’n hemd staan: hallo, verbeeld ik me nu echt al jaren dat het pilletje wat ik slik effect heeft op mijn ‘black dog’ zoals Churchill z’n depressies en zwarte stemmingen noemde? Ik vind mezelf best een redelijk wezen, maar goed je weet nooit hoe het menselijk lichaam reageert, toch?

Gelukkig las ik later weer een ingezonden artikel van een geleerde psychiater die de berichtgeving wat al te kort door de bocht vond en waarschuwde dat mensen wel eens konden stoppen met hun medicijnen door al te simpele voorstelling van zaken te geven. Nu ben ik dus best een redelijk mens, zoals ik al zei, maar inderdaad speelde ik ook al met de gedachte. Zo van: ja, hoor eens, ik ben niet van Lotje getikt, ik ga niet voor niets pillen lopen slikken…Mijn verstand weet beter, maar ja, ik ben een leek, en als meerdere onderzoeken iets aantonen?  De psychiater stelde me weer gerust. Bepaalde soorten ‘donkere gedrochten’ zijn wel degelijk te  bestrijden met medicatie. Ervaring bewijst het overigens ook.

Nu las ik weer dat mensen die depressies kennen 3 (!!) keer zoveel risico lopen Alzheimer te ontwikkelen. Daar word ik dan weer ongerust van. Ik vind 1 kronkel al meer dan genoeg eigenlijk.

Eigenlijk moet ik de krant maar niet meer lezen.

Nee, geen optie. Dan zou ik de TV-commentaren in NRC heel erg missen en de columns van Frits Abrahams. De TV-commentaren zijn subliem geschreven vind ik. Geven zo vaak weer wat ik zelf ervaar bij veel programma’s. Met veel humor geschreven.
En het trouwe ND, met z’n tips voor zuinigheid en het ziekenhoekje? Nee,dat is flauw. Het ND heeft ook hele goeie degelijke artikelen. Ik mis wel een beetje de humor in die krant. Neel Frens schrijft leuke columns, dat is een uitzondering.

Om de digitale editie van het ND eens uit te proberen heb ik een artikel over bevrijdingspastoraat. Ik ben het niet in alles met deze schrijver eens maar in de teneur kan ik me goed vinden. Laten we leren omgaan met lijden en Gods onnavolgbaarheid. Klik  glas en het artikel verschijnt digitaal. Als je erop klikt (het artikel zelf) wordt het vanzelf leesbaar.

Een gedachte over “sombertjes door de krant maar toch ook weer niet

  1. Wat vind je van het stukje dat onze predikant hierover als reactie schreef? De boze gaat echt rond. Ik ken jongelui die na het zgn. onschuldige glaasje draaien of tarrot kaarten leggen toch in de problemen zijn gekomen. Ik ben het met Glas (en Smouter) eens dat hier de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht moet worden en dat een team van psychiater en pastor goed zou zijn (Smouter). We moeten niet doen of het niet bestaat.

Geef een reactie

