Fitna

(omdat dit bericht is geïmporteerd van en ander blog zijn de foto’s weggevallen.)

Tja, wat zal ik ervan zeggen, de Film van Wilders?

Aan de ene kant, er worden al decennia lang dit soort dingen gemaakt of gezegd over christenen. Wij zouden ook verantwoordelijk zijn voor alle slechte dingen op aarde, alle moordpartijen die er sinds het begin van de jaartelling hebben plaatsgevonden (kruistochten, inquisitie) en tot op heden kunnen we nog Ierland, de Balkan en wat dies meer zij noemen. Alles wordt op het conto geschreven van een fanatiek christendom dat andersdenkenden het licht niet in de ogen gunt.Kruis1
Dat de grootste aantallen doden gevallen zijn onder de verlichte bewegingen van atheistische (ook een geloof)despoten als Stalin, Hitler, Mao en Pol Pot weerspreekt de aantijging historisch, maar niet in de beleving van de mens. Waarschijnlijk wordt het de christelijke kerk veel zwaarder  aangerekend (terecht!) wanneer er doden vallen vanwege ‘het geloof’.

Wie de Bijbel maar een beetje kent weet dat dwang om te geloven in de God van de Bijbel op geen enkele manier te verdedigen valt. Het Oude Testament is vervuld toen Jezus Christus kwam en Die heeft nadrukkelijk gezegd dat Zijn koninkrijk alleen door de verkondiging van het Woord en het werk van de Geest zal komen. Niks geen jihad, geen dwang, geen sancties. Heel bot gezegd: graag of niet.

Nu Wilders. Het is flauw om met zo’n aan elkaar geplakte reeks gruwelfilmpjes, zonder enige duiding of nuance zg. De islam neer te zetten als een in wezen terroristische godsdienst. In elk geval is het niet eerlijk tov de vele moslims die echt het beste voor de samenleving  en in de Islam zingeving en leiding voor hun leven zoeken.

Ik vind wel dat pijnlijk duidelijk wordt dat, hoe je het ook draait of keert, de Islam Jezus Christus mist. De islam wijst de ongehoorzaamheid van mensen tov God de Schepper af. De eigenzinnigheid van mensen tov voor wat en Wie ze geschapen zijn. Maar de woede van het Oude Testament over een wereld die God niet volgen wil is in een samengebalde vorm volledig op Jezus neergekomen. Hij heeft die tot het bittere einde ondergaan en de weg naar God’s liefde weer helemaal schoongeveegd. In het hart van het evangelie liggen rust, vergeving, vrede, stilte, liefde en een nieuw begin te wachten. De jihad is gestreden, en een leven met vernieuwde gaven wacht op iedereen die zich meldt bij Jezus Christus.

Islam_star_en_moonIn het hart van de Islam ontbreekt deze rust en  de onvoorwaardelijke vergeving. Daarom is op de Islam van toepassing wat Jezus zei over de religie die de Farizeeeen aan de Joden preekten: “‘ U legt de mensen zware lasten op, die ze onmogelijk kunnen houden. En zelf doet u niets om ze te helpen.” Ik denk dan vooral ook aan alle voorschriften voor vrouwen die zelfs op hete dagen met dikke mantels en hoofddoeken om lopen omdat dit van hen gevraagd wordt. Ik zeg niet dat godsdienst niet tot offers mag leiden. Maar God voorstellen als een man die eist dat een vrouwenlichaam onzichtbaar moet zijn omdat het eigenlijk slecht is? Dat lees ik niet terug in mijn Bijbel. Ik lees over mannen en vrouwen die beiden moeten waken over trouw en zich niet moeten overgeven aan begeerte. Bij God geen dubbele standaarden.

Goed, afrondend. Slechte film van Wilders. Maar een moslim heeft theologisch weinig verweer tegen de aantijging ook al zijn ze het er persoonlijk helemaal niet mee eens. De Islam smacht naar de vervulling van het Nieuwe Testament waarin het koninkrijk van de hemel gepreekt wordt en waar een gemeenschap van volgelingen van Jezus door hun liefde en levensstijl tijdgenoten trekken tot hun geloof in Jezus.

Altijd succesvol? Altijd mogelijk? Ik ben lang genoeg christen om te weten hoe ongelofelijk taai en weerbarstig de werkelijkheid van kwaad en zonde is. Maar, ik klamp me vast aan wat God Zelf belooft: in de kracht van de Geest die Hij geeft is alles mogelijk! Dat moslims, christenen, agnosten, atheisten en humanisten elkaar mogen vinden rond de opgestane Here Jezus!

Een gedachte over “Fitna

  1. jetty boerma

    Gisteren een preek gehoord over liefde en vriendschap naar aanleiding van het zevende gebod. Op de beamer stond een citaat van C.S.Lewis : Eros will have naked bodies, friendship naked personalities.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s