dagje woudenberg

Gisteren voor het eerst een dagje Woudenberg bij de kids zonder verhuisperikelen. Nou ja, wel even een retrostoel in Den Haag ogehaald en meegenomen voor ze. Gave stoel van zwaar teak. Mooie vorm. Gek dat je dat toen helemaal niet zag. Mijn ouders hadden allemaal teakmeubelen en in de jaren dat ik mijn eigen dingen ging kopen was dat wel het laatste waar ik naar zocht. Zo oudbollig.  Mijn vader had een teakhouten secretaire (ja zo heette dat). Met uitklapblad om aan te werken. We hebben ‘m naar de kringloop gebracht toen mijn moeder  kleiner ging wonen. Zucht..En we hadden vroeger thuis van die leuke skaileren kuipstoeltjes, een rode en een groene. Weg. Ach ja zo gaat dat. Vandaar dat ik nu uit m’n huis barst, want ik wil niets meer weggooien.

Huis_jes_kleinEnfin, terug naar Woudenberg. Oh, wat heerlijk om in een ruim huis met de kids en kleinkids te zijn. Niek heeft zeeen van ruimte om zijn energie kwijt te kunnen. En die heeft hij. Maar gisteren was hij in de ban van de klei. Dos was ’s ochtends broodjes wezen kopen met hem en naar de speelgoedwinkel geweest. Allemaal op loopafstand in de dorpsstraat. "t Is net vakantie. In de speelgoedwinkel een nieuwe voorraad Playdoh aangeschaft. Goed voor uuurreeen speelplezier. Op den duur verdwijnt het spul,vraag me niet waarheen maar ’t wordt al maar minder en dan is het tijd voor nieuwe. Ik maakte het vroeger zelf, in een pan op het vuur. Hele lekkere substantie werd dat. Zout, meel, wat olie en dan verhitten tot het een soepele bal was. Vooral de eerste speelbeurt was heerlijk. De klei was nog een beetje warm en heel soepel. Het werd allengs brokkeliger dan de Playdoh uit de winkel, maar dan maakte ik nieuwe. Lekker goedkoop..Img_0209

Niek had dit keer vormpjes erbij gekregen. Vooral de sterren en de maan (hmm, sterren en een maan? waar heb ik die net gezien??) waren populair. En niets is gezelliger dan bij toerbeurt samen met opa, oma, pappa, en liefst ook nog mamma aan tafel te kleien. We kregen ook les. ‘eerst wollen’, Niek toonde met z’n deegroller hoe dat werkt, keurig plat rondje, ‘dan de maan’. OK. Dat ging goed. We hadden een hele stapel manen. Voor het geval we ongeduldig zouden worden beloofde Niek ons "stlaks de stewwetjes’. Allright.

Niek heeft z’n vrees voor het zwarte gat van de WC eindelijk overwonnen en doet nu beide behoeftes op het toilet. Een grote stap in z’n ontwikkeling volgens mij. Weer een stukje babytijd afgesloten.

Gisteren mocht ik deelgenoot van zijn prestatie zijn. Ik mocht komen kijken. Niet tijdens, hij zou me roepen. ‘stlaks’. Ok, oma wacht wel. Na een poosje kwam de kreet: oooma! En daar zat meneer hoor. Zonder extra brilletje of wat. Hij had z’n boodschap gedaan en nu ging hij me tonen hoe het verder ging. Papier (neem maar een beetje meer, adviseerde oma zachtjes), afvegen, oeps, ik moet nog een beetje meer, oma weg. Ok. Ik wachtte netjes op de gang. Toen was het klaar. Kleren aan. Onderbroek ging redelijk snel, maar de spijkerbroek was een heel procede. Die werd plat op de grond gelegd, de pijpen keurig naast elkaar, zelfs gladgestreken en Niek ging op de grond zitten om precies het juiste been in de juiste pijp te steken. Omhoog hijsen, klaar. Doortrekken, handjes wassen (zachte hint van oma, je kan ook niet overal, aan denken als je 3 bent), klaar! Een kei hoor.

Kris, de baby van 4 maanden is met z’n bijna 8 kilo een heuse sumoworstelaar aan hetImg_0257 worden. Bolle toet, donkere ogen en zeer goedlachs. Vooral opa heeft hele conversaties met hem. Kris vormt z’n mondje in allerlei standen en maakt geluiden naar opa. Opa wordt daar helemaal enthousiast van en antwoord in tongentaal.
Jes heeft door de zure appel van Kris laten huilen ( 2 dagen en toen was het over) heen gebeten en plukt nu de vruchten van zeker 4 uur ‘borstvrij’ te hebben. En een periode van 7 uur ergens in de late avond en nacht.

Het leven in Woudenberg neemt langzaam weer alledaagse vormen aan. Wat een heftige tijd, zeg. Een nieuwe baby en een verhuizing!

3 gedachtes over “dagje woudenberg

Geef een reactie

