in de grote stad is altijd van alles te beleven

Vanmiddag Residentie Pauzedienst. Is een maandelijkse bijeenkomst waarin wordt gebeden voor de regering. Er zijn twee sprekers. Meestal een vanuit de politiek en een predikant of voorganger. De bijeenkomst wordt gehouden in de prachtige Waalse kerk aan het Noordeinde, bijna tegenover het paleis.

Het is er geen dol enthousiaste boel, de bezoekers zijn vaak de leeftijd van de 65 gepasseerd. Veel Gereformeerde Gemeente mensen ook waardoor het tempo van de gezongen liederen duidelijk vertraging oploopt. Maar zij zijn er tenminste. Achter mij zaten alle mederwerkers van de SGP fractie wat ik niet van de ChristenUnie, noch van de CDA fractie kon zeggen. Maar goed, het is ook een lastig tijdstip, 12.30 uur. Of je bent aan het vergaderen of je hebt zin om even lekker lunchpauze te hebben.

We begonnen wat laat. Het orgel deed het niet, om mysterieuze redenen. Het is een pijporgel, maar electriciteit blijkt ook voor deze orgels nodig. Het is een majestueus instrument en er komt een geweldig geluid uit. Nu dus niet. Er liepen twee mensen over de krakende orgelgalerij die van alles probeerden, maar het mocht niet baten. Dus gewoon maar begonnen. de organist kon ook piano spelen en daarmee startte de dienst. Al psalmen zingend bereidden we ons voor op de sprekers: minister van Middelkoop en ds. Paul Visser.

Na 10 minuten of zo begon ik een penetrante lucht te ruiken. Alsof er een electriciteitskabeltje aan het smelten was. Kim rook niets, maar achter me voelde ik ook wat gefluister. Volgens een van de SGP mensen waren het misschien radiatoren die stonken. Hmm. Ik trachtte mij weer te concentreren op de toespraak die over een ernstig onderwerp ging, nl. christenen in Smyrna die opgeroepen worden trouw te zijn tot aan de dood. De ds. deed er vrij lang over. Er staat 10 min.voor de 1e toespraak, maar het werden er wel 20, denk ik.

Ondertussen werd de lucht steeds sterker. Was ik nu de enige met de secretaresse van de SGP die zich ongemakkelijk voelde? Verbeeldde ik het me nu of werd ik een beetje misselijk en kreeg ik hoofdpijn? Stel je niet aan, dacht ik. Je maak jezelf weer van alles wijs.

Na 2 liederen komt min. van Middelkoop aan het woord. Hij borduurt verder op het thema ‘trouw’. Volgens mij heeft hij heel behartenswaardige dingen gezegd, maar ik kon me niet meer focussen. Helemaal niet meer toen er op de orgelgalerij een krakende en piepende deur open ging en er opeens drie brandweermannen stonden die omhoog tuurden naar het orgel, dat het niet deed, maar ondertussen wel een heuse brandgeur begon te verspreiden.

Onderkoeld als wij Nederlanders altijd zijn: Heel langzaam, op z’n tenen komt een van de leiders van de samenkomst naar voren, fluistert wat in de oren van een andere leider, die vervolgens verslagen omhoog kijkt naar het katheder waarachter min. van Middelkoop ons nog immer oproept om trouw te zijn. De man staat op. Van Middelkoop, ook niet geheel ongevoelig voor de toenemende onrust kijkt hem over z’n brilleglazen aan, en de man roept: de brandweer is er en we moeten onmiddelijk het pand ontruimen!

De secretaresse en ik staan al in het gangpad. Trouw tot in de dood, maar liever geen brand. 

Zeer waarschijnlijk kortsluiting in het orgel geweest.

ter informatie:

Residentie Pauzediensten te Den Haag

Al meer dan 20 jaar worden in Den Haag maandelijks de zogenaamdeResidentie Pauzediensten gehouden. Dit zijn korte diensten gedurende delunchpauze. Tijdens een dergelijke dienst zijn de sprekers eenpredikant uit de regio en een politicus van één van de christelijkepolitieke partijen. Deze diensten worden om 12.30 uur gehouden in deWaalse Kerk, Noordeinde 25 (schuin tegenover het paleis Noordeinde).Het is zeer aan te bevelen een dagje Den Haag te combineren met hetbezoek aan een Residentie Pauzedienst. Het thema voor 2007 is:’Biddendemensen in de Bijbel’.

Dinsdag 18 maart 2008
Sprekers: dr. P.J. Visser (prot. pred. te Den Haag) & dhr. E. Middelkoop (minister van Defensie)
Thema: ‘Trouw tot de dood’ (Openbaring 2: 8-11) & de biddende Paulus (Efezieërs 1: 15-23)

Dinsdag 15 april 2008
Sprekers:ds. J. van Rossem (Hersteld Herv. pred.) en ir. B.J. van der Vlies (fractievoorzitter Tweede Kamer SGP)
Thema: ‘Ik weet waar gij woont’ (Openbaring 2: 12 – 17)

Dinsdag 20 mei 2008   
Sprekers: dhr. A.H. Fraanje, voorg. Pinkstergem. Morgenstond en drs. J. Schinkelshoek (Tweede Kamer CDA)
Thema: ‘Houdt vast wat gij hebt’ (Openbaring 2: 18 – 29)

Dinsdag 17 juni 2008
Sprekers: ds. J.NM. Batteau (Geref. Vrijgemaakt pred.) en mw. T. Huizinga-Heringa (Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat)
Thema: ‘Ontwaakt gij die slaapt’ (Openbaring 3: 1 – 6)

Dinsdag 15 september 2008
Sprekers: ds. A.S. Rienstra (Prot. pred.) en mr. A. Rouvoet (Minister voor Jeugd en Gezin)
Thema: ‘Zwak en toch machtig’ (Openbaring 3: 7 – 13)

Een gedachte over “in de grote stad is altijd van alles te beleven

Geef een reactie

