hoezo seksualisering van de samenleving??

Ik zie overal waar ik kom in Den Haag en Utrecht op dit moment reclameborden die me uitnodigen om te gaan fitnessen. Ik dacht dat dit vooral goed was voor m’n conditie, tegen diabetes, hoge bloeddruk, depressies en weet ik wat al niet meer.

Maar opeens blijkt fitnessen goed te zijn, ik citeer ‘voor mijn seksleven’… Nou vraag ik je…

Het moet niet gekker worden, zeg. Mag ik nog iets doen of kopen zonder direct aan seks te hoeven denken? Op de tram wachtend kijk ik al jaren in het wachthokje zwoele mannen en vrouwen in de ogen die dan weer al koffie drinkend zich in allerlei sensuele bochten wringen. Een volgende keer rennen er weer mannen rond, achterna gezeten worden door een horde hitsige vrouwen omdat die kerel zo lekker naar deo ruikt. Dan is er weer een nieuwe lingerielijn M/V uit en sta ik naast levensgrote lichaamsdelen die schamel bedekt zijn…Auto’s, vakanties, ijsjes alles moet ik kopen of ondernemen omdat het zo sexy is. Ik word daar zo moe van! Ik wil koffie die smaakvol is, een borrel omdat ik daar zin in heb, een auto die zuinig rijdt en comfortabel, onderbroeken die lekker zitten (mogen ook wel een beetje mooi zijn..)

Het is gewoon obsessief compulsief denken. Dringen reclamemakers ons dit op of zijn we als maatschappij nou echt gevoelig voor dit soort ranzig puberaal promotiemateriaal? Ik las laatst over een onderzoek aan een universiteit waaruit bleek dat vooral meisjes gevoelig zijn voor het zg. sexy imago van de vrouw wat hen via reclamebeelden bereikt.  Zo hoor je dus te zijn en je te gedragen. En anders ben je niet gewild. Echt eng hoeveel invloed al die beelden hebben. Je verandert daar dus een zelfbeeld mee bij mensen die er gevoelig voor zijn. Het doel van reclame is: mensen zo beinvloeden dat ze een behoeftepatroon krijgen en iets kopen of doen wat jij graag wilt. Het kweken van onnodige behoefte is op zich al dubieus maar dit gaat veel verder nl. met hoe een mens op den duur naar zichzelf gaat kijken. Als alleen maar waardevol wanneer hij sexy en aantrekkelijk is.

En nu begint de fitness er ook al mee. Wie geen seksleven heeft, uit vrije keus, gewild of ongewild heeft dus al gelijk pech.
En ik maar trainen in m’n niet-sexy trainingsbroek en dito t-shirt…

De bekende Engelse auteur CS. Lewis schreef in een van zijn boeken: stel je een maatschappij voor waar mensen in volle zalen zich zitten te vergapen aan iemand die onder de grootst mogelijke spanning een schotel omhoog houdt, bekleed met een doorzichtige doek, die zo langzaam mogelijk verwijdert waarna er een mooie rode biefstuk te voorschijn zou komen…’Ah’s!’ en ‘oh’s!’ alom. Je zou toch denken dat men hier enigzins de weg kwijt was? Zoveel opwinding over vlees? Volledig uit proporties gerukt.

De slimme lezer make zijn/haar eigen toepassing.

Het is grappig als je Lewis leest over seksualisering van de samenleving. Want hij heeft het dan over het Engeland van voor de oorlog!! Het is dus niet iets wat helemaal nieuw is. Rome en andere culturen stonden ook hun mannetje. Volgens mij is bij ons nieuw dat alles zo zichtbaar en publiek is door tijdschriften, reclame en TV.  Je ontkomt er niet aan met jou onwelvallige beelden geconfronteerd te worden. En dus stomp je toch wat af, hoe goed je voornemens ook zijn je niet te laten beinvloeden. De Bijbel zegt: vlucht weg voor het kwaad.  Dat is in onze moderne Westerse maatschappij heel moeilijk!

Ik voeg er voor alle duidelijkheid nog wel aan toe dat het een goeie zaak is om aan je seksleven te werken voor zover je er een hebt.  Niks mis mee.

Maar ik zie me toch niet zo gauw op de fitness mee doen aan de maandagochtend club: Verbeter uw seksleven, begin bij uzelf.

5 gedachtes over “hoezo seksualisering van de samenleving??

  1. jetty boerma

    Gisteren een preek gehoord over liefde en vriendschap naar aanleiding van het zevende gebod. Op de beamer stond een citaat van C.S.Lewis : Eros will have naked bodies, friendship naked personalities.

Geef een reactie

