niek is ziek

Kleinzoontje Niek heeft de griep. Koorts en hoesten. Twee hangoogjes met donkere kringetjes eronder kijken me gelaten aan. "Ben je ziek?" vraag ik . "Ja", zegt Niek en wijst op z’n mondje: "scherp..". "Doet je keeltje pijn?" vraag ik. Weer knikt hij gelaten: "ja". Hij heeft er niet zo veel zin in. Als ik kom ligt hij al in bed voor z’n middagslaapje maar ik mag hem er even uithalen van Jes. In een dekentje gewikkeld lees ik hem z’n nieuwe boeken voor. ‘Kaatje gaat verhuizen’, ter voorbereiding op de verhuizing in februari. Jes heeft niet voor niets literatuurwetenschappen gedaan. Ze kan voor iedereen op ieder niveau precies het goede boek vinden ter voorbereiding op traumatische levenservaringen…:)

Na z’n dutje blijft Niek lekker in z’n pyjama. Trui erover en dikke sokken aan. Hij hoeft geen koekje. Wel drinken. Appelsap? Nee, gewoon water. Niek weet altijd precies wat hij wil op voedingsgebied. Na een poosje zegt hij: "oma, Niek wil goggelt". Jes slaapt nog dus ik moet zelf uitvogelen wat ‘goggelt’ is. Er gaat me een lichtje op en het is raak: "yoghurt?" "Ja", knikt Niek, "Goggelt". Ik loop naar de keuken om een kommetje yoghurt te halen en als ik in de kamer terugkom zit er een ziek jongentje in zijn stoel aan tafel geduldig te wachten, met z’n handjes in z’n schoot. De yoghurt smaakt. Het appeltje wat hij ook besteld had kost te veel energie om op te kauwen. "Genoeg, Niek is klaar". Slab af, van de stoel af. Niek heeft voorlopig geen last van obesitas. Hij weet precies wat en hoeveel hij moet eten. En klaar is klaar. Met veel inventiviteit krijg ik er nog wel ’s een hapje in maar meestal is het gedaan. Een gezonde toekomst blinkt…

Eerst maar beter worden van de griep.

Geef een reactie

