kerst, kramen en korte vakantie

Echtgenoot en ik zijn een paar dagen in Antwerpen. Hotel geboekt en even een korte break na een inspannende (kraam en kerst)week.

Zondagavond hadden we onze kerst ‘nacht’ dienst voor de buurt waar onze kerk staat. Er waren behoorlijk wat gasten, waaronder ook vijf van onze directe buren. Leuk dat mensen op een persoonlijke uitnodiging ingaan! Marieke, katholiek van achtergrond zei: wat zingen jullie lekker, zeg! Veel van de liederen kende ze niet, maar dat was niet erg. Onze andere buren, Luthers en Gereformeerd van achtergrond komen altijd netjes als we ze uitnodigen maar wat ze nu echt ervan vinden weet ik niet zo goed. Na de dienst was er gluhwein en lekkers, dus al met al een leuke en geslaagde (vroege) viering van de verjaardag van de Here Jezus.

In Utrecht, tijdens de dienst op kerstochtend zelf moesten we elkaar feliciteren met de verjaardag van Jezus. Ik voel me dan niet helemaal op m’n gemak, maar ach. Zal wel aan m’n leeftijd liggen. 25 jaar geleden, in Korea, vierden we Kerst eens mee op de Amerikaanse legerbasis in Pusan, waar we toen woonden. Daar zongen we voluit: “happy birthday dear Jesus, happy birthday to you!”

Maandag gearriveerd om een weekje mee te helpen kramen bij dochter. Kleinzoon was maandag nog naar “school’ (creche), maar zou de rest van de week thuis zijn.

Alles liep prima. Ik kookte, hield de was een beetje bij, en was achtervang voor kleinzoon Niek. ’s Ochtends haalde ik ‘m uit bed. ’t Is een lekkere slaper want meestal sliep hij tot na 8.30 uur door. Dan hoorde ik een stemmetje: Niek is wakker! En als ik niet snel genoeg reageerde: Oma, Niek is waa-aa-kker!! En dan begon het dagelijks ritueel. Niek is min of meer in een nee fase, dus alles wat gedaan moet worden moet je wel zodanig brengen dat het of niet opvalt, of juist heel interessant is. Meestal koos ik voor de eerste weg, maar dat ging niet altijd even onopgemerkt. Niek op de po krijgen is bijvoorbeeld een hele onderneming. Hij plast niet in z’n broek, maar doet liever een uur de wiebel dans dan dat hij even op de po gaat zitten. En de grote boodschap leidt nog een zwaar bestaan. Om de een of andere reden vind Niek de po wat dat betreft nog een stap te ver.

Maar met dat slaapwarme jongetje kroop ik vervolgens nog lekker even in bed en dat was oma’s beste moment. Niek wilde meestal al snel naar ‘boven’ (beneden) waar hij met groot kabaal pappa van z’n matras duwde.

Kleinzoon Kris slaapt nog overal doorheen. Het gaat erg goed met ‘m. Hij drinkt, slaapt, poept en plast, pruttelt en huilt, alles op z’n tijd, het meeste met mate. En in z’n tummytub is het even of hij weer terug is in de vredige rust van voor z’n geboorte…

5 gedachtes over “kerst, kramen en korte vakantie

  1. Anoniem

    Kweet nog dat je me vertelde dat hij altijd aantekeningen maakte op de achterkant van sigarendoosjes.
    Zulke persoonlijke dingetjes vergeet je nooit.
    Ik herinner me je vader nog wel,voorzichtig ,nadenkend

  2. Thea

    Wat wonderlijk, mij overkwam maandag haast hetzelfde. Jaren zijn verjaardag niet gerealiseerd tot afgelopen maandag. Heeft dat te maken met het overlijden van Mama en dat we daardoor toch ‘wezen’ zijn? Ik denk van wel. Ik mis Mama ook meer dan ik voor mogelijk gehouden zou hebben. Herinner je je nog de fruitmand die je kreeg als je ziek was en Papa na een week weg, weer thuis kwam? Papa kon je echt verwennen.

  3. carlijn

    lieve tante!

    wat een leuk verhaal over opa! ik ben gek op verhalen van vroeger! zou je niet meer willen vertellen over zowel oma als opa? ik zou zelf graag een boekje willen maken als herinnering aan beide.
    Wat een bijzonder idee eigenlijk, nu 16 jaar geleden is pappa overleden en je denkt er automatisch aan! hij zou nu 63 zijn als ik goed reken.En opa 93! wauw wat een leeftijd!
    fijn is dat we mooie herinneringen hebben

    groetjes Carlijn kus

  4. dian

    ik was op zoek naar een recept over kabeljauw en las dit verhaal….
    tis idd een vreemd begrip …..tijd…..
    en het is idd dat dingen die ooit normaal waren nu gekoesterd worden
    groeten dian

Geef een reactie

