dan toch maar met woorden..

Hier hadden de eerste foto’s moeten staan van Kris Engelaar geboren op 16-12-2007.

Helaas… Nog niet helemaal gewend aan m’n nieuwe digi camera, heb ik op raadselachtige wijze de foto’s gewist. Grrr… :<(

Maar zijn gezichtje staat op m’n netvlies gebrand, dus ik kan (bij benadering) beschrijven wat een mooi mannetje het is. 3750 gram, een dikkerdje dus. Tenminste het verschil met Niek is 750 gram en dat zie je op zo’n lichaampje van 50 cm!

Ik ga m’n lezers niet vermoeien met eindeloze kleinkind verhalen, maar deze week maak ik een uitzondering. Nu is het nog nieuws!

Kris drinkt als een tierelier, met krachtige kaken alsof hij 9 maanden lang niets anders gedaan heeft dan oefenen voor borstvoeding!  Hij neemt er ook z’n tijd voor. Kalm en op z’n dooie gemak neemt hij per voeding rustig 30-45 min. Een mooi gezicht. Daar ligt ‘ie dan: 9 maanden onzichtbaar aanwezig en nu erbij op een manier die al gelijk vertrouwd is.

De naam is nog even wennen. Chris is hoe ik m’n schoonvader noem, op z’n Engels. Nu is Kris m’n kleinzoon, op z’n Nederlands. Dat moeten m’n hersenen langzaam rubriceren. Inmiddels is het ook vaak Krisje. Maar ’t is een stoer ventje dus hij groeit wel in zijn naam!

Niek reageerde eigenlijk heel lakoniek op z’n broertje. Het babyboek dat Jes en Dos aan hem voorlazen, (waarin allerlei mensen in de omgeving van de mamma- met- de- baby -in- haar- dikke- buik roepen:"baby, kom er maar uit!!") was een perfecte voorbereiding op de verschijning van een geheel nieuw mensenkind in het leven van een peuter. Geheel volgens de verwachting, constateerde Niek, toen hij voor het eerst een blik in de wieg wierp: "baby is er uit! Niek heeft ‘kom maar’ gezegd en nu is baby eruit!".

Hij was vaak bezig met ‘baby aaien’. In de wieg leek Kris natuurlijk net een een knuffel, maar toen hij op bed lag en moest niezen en z’n armpjes in de lucht stak, was Niek duidelijk even van de wijs. Bij welke categorie levende wezens hoorde dit pakketje nu? Poezen, met een hoog aai-gehalte, kent hij. Mensen met een hoog knuffelgehalte kent hij. Vriendjes op de creche, die soms wat wild en vechterig zijn, kent hij.  Maar dit was toch wel iets anders. Levend, bewegend, klein en zacht. Niek kijkt lange tijd peinzend voor zich uit. En komt dan tot een conclusie. Hier is sprake van een nieuwe soort in zijn leven: Broertje niest!

Tijdens het eten glijdt Niek uit z’n stoel. "Niek is klaar. Niek gaat broertje aaien. Kom zo terug!" Parmantig vertrekt hij richting de slaapkamer waar Jes ligt. Onderweg hoor ik hem het verhaal aan zichzelf vertellen, ahw om zichzelf ervan te overtuigen dat hier sprake is van een onontkoombare realiteit: ‘Baby in mamma’s buik, mensen zeggen ‘kom maar!’ en nu is baby eruit. Baby niezen. Niek ook niezen.’

Jes maakt het redelijk goed. Blij dat alles weer achter de rug is, maar behoorlijk moe van de bevalling. Ik heb kraamhulp mogen zijn de eerste nacht. Samen de wekker gezet en kris verzorgd. Heel gezellig en veilig. Zo’n eerste nacht is altijd zwaar weet ik uit ervaring. En mannen kunnen je beter overdag tot steun zijn. (sorry vaders, misschien zijn er bijzondere uitzonderingen?) Mijn eigen ervaring van ‘vroeger’ is dat Kim na 12 uur instort en niet echt meer veel bij kan dragen dan hele slaperige ogen en en een gekweld moe gezicht. Overdag was (en is!) hij mijn held. Onvermoeibaar en altijd klaar om te helpen.

Hoe dan ook, ik had het privilege om mijn kleinzoon in z’n eerste nacht op deze wereld van schone luiers te voorzien :)!

3 gedachtes over “dan toch maar met woorden..

  1. Janneke

    Fantastisch! Nogmaals van harte, Margreet!

    En over die mannen in de nacht, mijn man is toevallig zo’n uitzondering. Niet dat hij niet moe rondliep in de kraamweek bij Hanna, maar hij heeft s’nachts altijd makkelijker een luier kunnen verschonen of iets dergelijks dan ik dat kon. HJ bracht Hanna in het begin naar mij toe en haalde haar weer bij mij weg. Ik hoefde dus maar te voeden. Hij was dan ook degene in het begin die wakker lag om te luisteren of ze nog wel ademde😉 terwijl ik al weer in dromenland was. En HJ gaat er trouwens nog steeds s’nachts uit als er iets met Hanna is.
    Zo kan het dus ook :)! Ben alleen wel heel benieuwd of dat deze keer ook weer zo zou gaan…

    Leuk trouwens dat je er de eerste nacht van Kris zijn leventje bij bent geweest!
    Weet je trouwens toevallig de titel van dat boekje dat Niek als voorbereiding gekregen had?

    Groetjes

Geef een reactie

