wel en wee in scheveningen

Ik werd vanmorgen alleen wakker. Normaal gesproken is zaterdag een van de weinige dagen tegenwoordig dat Kim en ik lekker in bed ontbijten en uitgebreid de krant lezen.

Vanmorgen echter om 06.15 ging de wekker al voor Kim. Hij zou naar het ChristenUnie congres. Met de trein. Ruim 2 uur gaans naar Zwolle van deur tot deur. En aangezien men daar onzalig vroeg beginnen zou, moest hij er dus onchristelijk vroeg uit.

Dat moet ook worden meegenomen in de gedragscode, vind ik. Zaterdag een beetje erbarmen, please.

Ik heb me nog maar eens omgedraaid. tenslotte ben ik herstellende van een griep en had absoluut nog geen puf om me een hele dag in een disputerende menigte te begeven.

Toen ik weer wakker werd scheen de zon en het zag er lekker helder uit buiten. Dit in grote tegenstelling tot hoe het bij mij van binnen aanvoelde. Ik heb me dus in de kleren gehaast en ben op de fiets gestapt, de zon in. Heerlijk fris was het. Rondje haven en dan lekker even langs het strand. Diep ademen en de zee zien, dan kan ik er weer tegen.

Welaan, op weg naar de haven stonden er overal rijen mensen langs de kant. Ik wist zeker dat ze niet voor mij waren gekomen. Al gauw bleek ik in de Sinterklaas route terecht gekomen te zijn. Allemaal opgewonden kinderen met ouders en opa’s en oma’s. Zo schattig! Ik heb noch Sinterklaas noch de boot gezien waarop hij ongetwijfeld de haven is binnengevaren. Maar z’n ontvangst werd vol verwachting tegemoet gezien, dat was duidelijk.

HavenIn de haven aangekomen heb ik een paar sfeerfotos gemaakt met m’n mobieltje. (Waarom heb ik eigenlijk een andere camera nodig?). Je ziet op die foto’s dat Scheveningen echt nog een haven van betekenis is. Niet alleen maar toeristischHaven1_1. De grootste omzet komt uit diepgevroren vis, die op zee al ingevroren wordt en hier in die grote hallen opgeslagen en verhandeld.

Vervolgens door naar de zee en het strand. Het is m’n favoriete rondje. Na Sinterklaas hoopte ik dat de menigte vooral langs die route zich zou concentreren. Maar hoe dichter ik bij de boulevard kwam hoe drukker het werd. Eenmaal aangekomen kon ik m’n ogen niet geloven! Het leek wel of er een veldslag zou gaan plaatsvinden. Het strand krioelde van de grondverschuivers met enorme laadbakken, ik meende zelfs een heuse tank te zien! Overal zandhopen en machines.

Ik had duidelijk het Schevenings Dagblad niet goed bijgehouden…Morgen vindt de Knock Out Red Bull Motor Race plaats. Een gedrocht van een wedstrijd met honderden zware motoren die op het strand een circuit racen.

Op mijn strand! Red_bull2 Red_bullEn ook nog op zondag!  Red_bull1

Ik herinnerde me van vorig jaar dat er rond een uur of 1 een werkelijk hels lawaai opstijgt als al die motoren tegelijk gaan rijden.

Ieder z’n meug, zou ik zeggen, maar ik vind dit wel een enorme verstoring van de rust, zeg. En niet alleen van de rust, ook van het strand waar ik gewoon lekker tot mezelf wil komen in plaats van op m’n zenuwen gezeten te worden door een stelletje motorfanaten. Sorry, Eelke!

Om van de opwinding te bekomen ben ik een eindje doorgefietst en op een rustiger gedeelte van de boulevard heb ik op een verwarmd terras heerlijk een kop koffie en tosti genuttigd. Ik had m’n krantje meegenomen, dus het kwam allemaal weer goed.

Kim belde nog, die had net een aardig emotionele Israel deelsessie bijgewoond op het congres. Een botsing van twee standpunten over de plaats van het Joodse volk in het hier en nu. Is Jeruzalem nog steeds het centrum waar straks Jezus zal terugkeren en moet het daarom politiek de ongedeelde hoofdstad van Israel blijven? Volgens ons een rare mengeling van theologie en politiek en geen houdbaar standpunt op de duur.

Ik kreeg al hoofdpijn bij de gedachte aan zo’n discussie alleen. Goed dat ik was thuis gebleven.

Nog een laatste foto, nu van m’n favoriet op menselijk vlak🙂. Niek heeft voor het eerst een knuffel, een olifant. Hij neemt hem zelfs mee naar bed. Grappig hoe dat opeens ontstaat. Voorheen toonde hij geen enkele belangstelling voor knuffels. Auto’s en andere minder comfortabele bedpartners had hij wel. Laatst nog een grote bus waarmee hij vredig in slaap viel. Nu dus eindelijk een heuse, zachte knuffelolifant. voor zolang als het duurt…

Niek_en_olifant

2 gedachtes over “wel en wee in scheveningen

  1. Janke

    Just had to tell you Margreet:
    Last monday John visited Ron and Sally in LA( John is there for business)and the door was opened by Ronnie’s TWENTY YEAR old daughter.Aren’t we getting old?
    She is studying at the local college and living with opa and oma…

Geef een reactie

