verzekering wel en niet

Wat is het toch heerlijk om vrienden te hebben die met je meedenken. Gisteren belde ik 1 van mijn zeer goeie vriendinnen na lange tijd. Zij werkt en is oma en gaat af en toe een weekje er tussen uit. Ik werk en ben oma en ga er ook af en toe een weekje tussenuit. En zo gaan er al gauw heel veel weken voorbij voordat we elkaar weer eens behoorlijk spreken.

Maar door m’n weblog is zij ook redelijk op de hoogte van mijn wel en wee. Vooral mijn ‘camerawee’  had haar getroffen. Maar wie schetst mijn verbazing: zij vroeg of wij geen verzekering hadden!! Natuurlijk hebben we een verzekering! Waarom had ik daar niet aan gedacht?! We hebben NB een  doorlopende reisverzekering en we hadden ook nog ’s betaald met Visa! Ik kon wel door de telefoon springen om haar om de hals te vallen!

Gek, dat als ik iets verlies ik al gauw iets heb van: tja, dat komt ervan als je zo slordig bent. Ik  verzuim dan om aan een oplossing te denken. Ik ben zo gewend om kostbare cq dierbare dingen te verliezen dat ik de neiging heb me er al snel bij neer te leggen. Maar het knaagt wel. Vooral omdat ik me ongelooflijk inspan om niet slordig te zijn… Kim heeft uit India tot 2 maal toe een (voor mijn doen) kostbaar ringetje meegebracht als souvenir. Ik ben beide allang kwijt. Terwijl ik nog lelijke sieraden heb uit de tijd dat ik een kleuter was…Wat is dat toch? Lelijk servies, ordinaire glazen, waardeloze sieraden overleven. Van al m’n mooie oorbellen heb ik binnen de kortste tijd er nog maar een van.

Maar ach, waar klaag ik over. Vanavond zag ik eenvandaag. Een reportage over een illegale asielzoeker met een ernstige spierziekte. Hij kan niet meer voor zichzelf zorgen en als je hem ziet heeft hij niet lang meer te leven. Wat vindt de VVD? Uitzetten, en wel zo gauw mogelijk. Waarom? Omdat zorg er alleen is voor mensen die premie betalen en dus recht hebben op zorg vanuit de AWBZ.  Geen geld,geen status? Helaas, pindakaas zegt de VVD. Stervende mensen zetten we liefst morgen nog de grens over want:no pay,no cure om het maar eens om te draaien. Argument nr.1: stel je voor dat de hele wereld naar Nederland gaat komen om hier misbruik te maken van de gezonheidszorg. Het Angstargument. Terwijl de rechter het over een individueel geval heeft.

Waarom kan ik daar nu helemaal niets van begrijpen?

4 gedachtes over “verzekering wel en niet

Geef een reactie

