ongewenste tranen

Ongewenste initimiteiten op het werk moet je melden. Maar wat doet een mens met ongewenste TRANEN? En dan niet van een ander maar die van jezelf?

Je hebt een overleg en tijdens dat gesprek zegt iemand een paar keer iets waarmee diegene op een zere plek in jouw ziel trapt. Weet hij veel. Niet iedereen heeft duizend-en-een antennes om dat soort gevoeligheden op te pikken. Je vermant je, zegt tegen jezelf dat je het niet zo persoonlijk op moet vatten, je blijft flink, maar van binnen gaat ’t bibberen…Je red het nog net naar het toilet en dan komt de Niagara-waterval, hoor. Unstoppable.

Na een tijdje wil ik dat het klaar is, zodat ik me tenminste fatsoenlijk op de gang kan vertonen. Drinken en nog eens drinken. Naar m’n kamer dan maar, snel achter m’n PC. Collega komt binnen, hoi, hoe ging het? Nou de tuinslangsproeier is er niks bij. Collega is lief en haalt een kopje koffie.

Weer een tijdje later gaat de telefoon. M’n baas: hoe is’t? Goed weekend gehad? Met gebroken stem zeg ik dat ik straks terug zal bellen, ik houd het niet droog.

Het overkomt me misschien eens in de 3 jaar, maar het is iedere keer zo vervelend! Het is blijkbaar een hele gevoelige plek en m’n ziel zegt keihard ‘au!!’ Ik wil dan ook heel hard ‘sssht’ terugroepen maar m’n ziel leidt dan even een autonoom leven. Die laat zich niets gezeggen. Gelukkig, na een poosje zakt het weer en kan ik verder.

Toch gebeurt het ook wel dat ik door die gevoelige plek te fel reageer op anderen. Die dan vervolgens niet snappen waarom ik van een schijnbaar niemendalletje zoiets groots maak, in hun ervaring. Ik moet dan soms meer uitleggen dan ik eigenlijk wil. Het lijkt me zo lekker om zakelijk en onaangedaan te kunnen blijven en niet met een bibberstemmetje te moeten zeggen dat je ook wel eens een complimentje of een woord van waardering wil horen!  Pffff. Ik voel me dan enigszins een looser. Weliswaar een eerlijke, maar toch..

4 gedachtes over “ongewenste tranen

  1. Frouckje

    Toen ik begin dit jaar – na lange tijd – weer in Friesland was in het geboortedorp van mijn ouders heb ik voor het eerst het graf van mijn geliefde beppe bezocht die in 2005 is gestorven. Zij in hetzelfde graf als haar man, mijn pake die een half jaar voor mijn geboorte stierf. Beppe ging altijd heel trouw naar de graven van haar man en ouders gewapend met een emmertje sop om de boel netjes te houden. Als een soort van eerbetoon aan beppe heb ik dat toen ook gedaan. En ook de steen van mijn andere pake en beppe die op hetzelfde kerkhof liggen schoongeboend. Net als jij geloof ik dat gestorvenen in Christus zullen leven. Maar tegelijk is het inderdaad ook goed een plek te hebben om even te kunnen stilstaan bij gestorven geliefden. De graven van mijn grotouders schoonmaken was op dat moment een heerlijke aangelegenheid om op het prachtige, oude kerkhof mij verbonden te voelen met deze mensen die toch zo bepalend zijn geweest voor mijn leven. En zo een stukje respect en liefde te uiten. En ik wist gewoon dat mijn beppe het heel erg gewaardeerd zou hebben. Op beide stenen staat iets als “yn neitinken oan” (ter nagedachtenis aan) en zo is het maar net!

  2. Fijn he, collega’s?
    M’n halve blog staat er vol mee. Vandaar dat m’n eigen blog ook niet voor derden toegankelijk is – je zou toch niet willen dat diezelfde collega’s ’t merken. Eigenlijk net als je zelf zegt, je wilt niet dat iedereen je hart zomaar kan zien.

    Maar toch het beste denk ik om met die ene collega even nog contact te hebben… anders blijf het tussen jullie in zitten…

  3. janke

    Och mijn lieve Margreet,
    kzou zo graag even een arm om je heen willen slaan…
    ik bewonder je juist zo geweldig om alles wat je allemaal doet en hoe gewetensvol en gevoelig en attent voor anderen je bent in je leven.
    en nu ook dat je je zo lief kwetsbaar laat zien.
    kdenk trouwens wel dat David gelijk heeft hoe moeilijk het ook is .
    Nog een keer heel erg bedankt voor alles wat je in het verleden allemaal voor mij gedaan hebt ,Janke.

Geef een reactie

