slummy mummy

Artikel in NRC bijlage. Behalve de yummie mummy (moeder met baan, een gezin en altijd alles keurig voor elkaar en ook nog strak in de kleren) is er nu ook het fenomeen slummy mummy. Dat is de moeder die niet meer werkt, of nog wel, maar in ieder geval verkeert haar leven in een complete chaos. Iemand in Engeland schreef er een boek over. En het is vertaald in het Nederlands met de titel: Het geheime leven van de ploetermoeder. Ze is altijd te laat, is alles kwijt, heeft nooit op tijd het eten klaar en de kinderen rommelen maar wat aan.

Ik hou wel van dat soort boeken. De opzet is om het beeld te doorbreken wat je als minder perfect moeder altijd van andere moeders hebt, nl dat ze alles piekfijn voor elkaar hebben! Zelfs als ze (part-time) werken.

Nu heb ik geen kids meer thuis, dus ik val niet meer in de categorie slummy mummy en vroeger was dat denk ik ook niet zo, toen er nog wel 4 koters rondliepen. Maar ik heb wel die druk ervaren. Zonder het hardop te durven zeggen denken: hoe krijgen andere mensen alles voor elkaar zonder zo oneindig moe te zijn als ik meestal was? Dus boeken die dat ideaalbeeld wat relativeren zijn me welkom. Als je wil genieten van je gezin en je leven samen (en je energie is beperkt) kun je maar beter accepteren dat het een beetje vies is en alles niet op en top verloopt organisatorisch. Biedt veel ontspanning!

Nu hoorde ik vandaag ook nog dat 20% van je beschikbare energie wordt verbruikt door je geheugen. Nu heb ik een slecht geheugen dus misschien ben ik daarom wel snel moe?

In ieder geval zou ik een jaar op vakantie kunnen als ik de tijd die ik heb doorgebracht met het zoeken naar sleutels, portemonnaies, pasjes en wat dies meer zij, als vrije tijd terug kreeg. Mensen (waaronder mijn echtgenoot) zeggen dan: gewoon (!!) op een vaste plek leggen. Alsof je voor de lol je eigendommen zo neerlegt dat ze onvindbaar zijn. Het is juist dat je op het moment supreme net afgeleid bent en zonder nadenken iets wegstopt op de plek die dán voor de hand lijkt. Geloof me al 52 jaar strijd ik er mee. Er is enige verbetering maar ik heb opgegeven te geloven dat er echt een structurele verandering kan optreden.

Toch een slummy mummy, met goeie voornemens!

(Vond eindelijk m’n oude stadhuispasje terug in het borstzakje van een jasje wat ik een maand geleden uitleende aan Suus….Zucht)

3 gedachtes over “slummy mummy

  1. Thea

    Wat gezellig dat jullie er weer zijn. Ik ben een soort moederkloek, die graag iederen weer terug op het nest ziet. Wat een ramp die vergeten tas, ik geloof dat ik maar in een hotelletje was gegaan en de volgende dag weer verder voor de laatste etappe.

Geef een reactie

