Moeder Theresa

Theresa_wegvan_hethart Wie heeft het gelezen? Moeder Theresa twijfelde. De heldin van Calcutta, die stervende, kasteloze paupers van de straten haalde en hen liefdevol verzorgde en waardig liet sterven en begroef in de Indiase stad Calcutta. Er is een boek over haar verschenen, met citaten uit persoonlijke brieven aan o.a. haar bisschop. Het Nederlands Dagblad van zaterdag bericht erover. (bron foto wegvanhethart.com)

"Bidt speciaal voor mij, dat ik Zijn werk niet mag bederven, en dat onze Heer zichzelf mag laten zien – want er is zo’n vreselijke duisternis in mij, alsof alles dood was."

In latere brieven schrijft ze dat ze niets van God ervaart of van Jezus, het geloof zegt haar niets,, ze denkt dat God misschien wel helemaal niet bestaat, ze voelt niets als ze bidt of de eucharistie viert, ze lijdt onder stilte en leegte, in het openbaar draagt ze een glimlach die alles maskeert, schrijft ze ergens.

Mij troosten zulke berichten. Eigenlijk zijn ze voor mij het ultieme bewijs dat God’s kracht in zwakheid wordt volbracht. Zo’n vruchtbaar leven groeiend op zo’n dorre geloofsbeleving. Tragisch, maar ook bemoedigend. Het is nl. voor mij wel herkenbaar. Periodes waarin ik haar zo kan naspreken. Ik vraag me af of Theresa in haar contact met de verschoppelingen juist wel haar geloof in God beleefde. In het geven van zorg en liefde aan mensen die misschien symbool stonden voor haar eigen leegte en duisternis kreeg Gods liefde  voor haar en haar liefde voor hem wellicht gestalte en vorm.

Zou ze ook niet geleden hebben aan depressies? Zoals ze haar stemming omschrijft is zo kenmerkend voor depressie. Dor, leeg, het ontbreken van elke vorm van emotie….Waar ligt de grens tussen geestelijke beproeving en dorheid en psychische kwalen? Ze vallen soms samen, soms is er overlapping, soms bestaan ze los van elkaar. het blijft me fascineren.
Maar wat een kracht in zo’n kleine vrouw om door te ploeteren in die dubbel donkere wereld van schokkende armoede en ziekte en van eenzaamhied en leegte.

Ik was erg onder de indruk van het bericht.

"De wereld van vandaag is hongerig, niet alleen naar brood,
maar hongerig naar liefde, hongerig om gewild te zijn, om geliefd te zijn." (uitspraak van M.Theresa)

7 gedachtes over “Moeder Theresa

  1. Lukas

    Hallo hallo! Vandaag vrij dus eindelijk tijd om de blog weer bij te lezen!!

    Klinkt echt fantastisch daar, mooie foto’s! Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat jullie de boodschap achter dit alles nog niet zien: Begin een bed and breakfast!!!!

Geef een reactie

