HOOOMME!!

Et_editedWe zijn weer Hooomme! Vaak, als Kim en ik lang genoeg buiten hebben gespeeld kijken we elkaar aan en zeggen dan vol verlangen, als ET, het ruimtewezentje uit de film: Hooommme!

Mensen, wat hebben we een hoop gezien, ik kan er een boek over schrijven. Dat zal ik jullie besparen. Maar dit wil ik er wel over kwijt: wie van bergen, de zee, oude abdijen, kerken en stadjes houdt (en bovendien tegen de warmte kan) die moet zeker de Pyreneeën-Oriental (gebied rondom Perpignan,aan de Middellandse Zee, tot aan de de Spaanse grens) bezoeken. We hebben er echt genoten. Vooral van de combinatie aan mogelijkheden en van het mooie weer.

Bed&Breakfast, zouden we dat nog weer zo doen? Misschien. Ik was heel enthousiast over Le Troubadour in Boule d’Amont, maar het hangt natuurlijk in zo’n kleine herberg wel erg af van met wie je daar zit. Wij troffen een erg leuk gezelschap. In de tweede week was de kamer naast ons ook bezet en dat maakte wel uit. Die kamers waren zo gehorig dat je moest fluisteren als je iets privé’s te melden had. Nou ben ik niet zo geheimzinnig, maar er zijn toch zo van die privé geluiden die je niet met wildvreemden wilt delen…Toch? Goed, dat is dus een minpuntje.

De camping vervolgens was erg wennen, maar na een paar dagen was het er heerlijk.Terug er heen? Nee. Te warm, te veel ongewenste geluiden die mijn oren bereiken zoals discomuziek van de buurcamping, huilende kinderen en zo. Ik ga voor de gite volgende keer denk ik.

De stranden en de zee! Aah, wat is er heerlijker dan zwemmen in de Middellandse Zee? Die was vaak een ‘peu agitée’, heuse golven dus. Het viel ons op dat het zand heel anders is dan we gewend zijn. Het is eerder fijn gruis. Niet fijn. Heel plakkerig en het fungeert als een soort scrub, maar dan een hele ruwe. (M’n Nederlands is er ook op vooruit gegaan zie ik…)

De laatste week met Luuk, Ravinia en Eelke was super gezellig. We zijn naar een concert geweest, hebben lekker gegeten met elkaar waarbij we bij toerbeurt kookten in onze ruime woonkeuken..Het werd dan minstens 35 gr. binnen. Vooral samen koken is op een oppervlak van 1 bij 1 m. een intieme aangelegenheid. We hebben veel aan de voor 15 euri aangeschafte ventilator gehad.

De reis terug is wel een killer. Van het uiterste zuiden helemaal door het midden van Frankrijk bij Lille eindelijk de grens over. Wat is dat een immens groot land met adembenemend mooie gedeeltes.
De eerste etappe zijn we van Perpignan naar Bourge gereden, ongeveer halverwege en hebben daar overnacht. Dat was prima. Kim had het via internet geregeld en aangezien Calvijn er gestudeerd had (Kim Googled volgens mij altijd op: Calvijn+hotel) was het nog een interessante stop ook. Prachtige kathedraal en mooie oude binnenstad.

De tweede etappe was vooral heel LANG. Vooral als je ook nog je tas laat staan bij een plasstop. Ik kwam er (gelukkig!)een uur later achter: @#$%$#@ &*# We moesten dus terug. Kun je je voorstellen welke emoties dat in twee vermoeide reizigers teweeg bracht? Zwijgend en gekweld hebben we naast elkaar gezeten…Tot de tas door de bazin van de plasstop aan mij overhandigd werd, met inhoud. Toen konden we weer glimlachen, vermoeid weliswaar.

In Ypenburg de poesjes nog opgehaald bij Suzy en toen waren we Hooomme. En kon ik weer slapen m’n in eigen bed

9 gedachtes over “HOOOMME!!

  1. @Frouckje:
    Dat zou je wel willen. Wetenschap probeert juist onderscheid te maken tussen feiten en belevingen.

    Als je gelijk had dan geloof ik dat ik je pincode weet. Mag ik je pinpas even lenen?

    @margreet:
    Verwerpelijk is te sterk uitgedrukt. Inefficient is geloven en bidden wel.

    Zoals Theo Maassen/Hans Teeuwen zei:
    “En die kindertjes in Afrika dan.. bidden die dan niet hard genoeg?”

    Je schrijft: “Ik geloof in een persoonlijke God Die een volmaakte wereld maakte met mensen die Hij serieus nam. Ze konden ja of nee tegen Hem zeggen, waarbij de consequenties bekend waren.”

    Bij God waren de consequenties van het eten van de appel bekend. Maar, als ik mag aannemen dat god alwetend is, wist hij ook dat Adam en Eva zouden gaan eten van die appel; voordat Adam en Eva zelfs maar bestonden.

    Echt serieus nemen is dat niet; ze hebben een “keuze” waarvan het resultaat al bekend is.
    Vervolgens “straft” God deze zonde af met ziekte en dood; en treft daarmee de zwakkeren onder ons. Niet heel liefhebbend.

    Ik geloof niet in God; maar als ik in mijn vinger prik heb ik wel degelijk pijn.
    CS Lewis had dus geen gelijk.

    “Zonder God kun je ook niet van lijden spreken. Lijden veronderstelt namelijk dat een situatie is zoals die niet zou horen te zijn.”

    Hier klopt niks van. De seconde voordat je op je hoofd valt lijd je niet. Als je valt lijdt je wel. Ik zie geen reden om daar god aan te koppelen.

    Dat zogenaamde en gehate “toeval” is ons aller oorsprong.
    “Wat mensen zeggen of doen is dan zonder betekenis, of ze nu ja of nee zeggen, want toevallig. Er gebeurt wat er gebeurt. Het gaat zoals het gaat, wat doe je eraan?”

    Gristenen doen altijd alsof er met toeval geen eigen verantwoordelijkheid meer is…

    Een “oerknal” kan toevallig gebeuren; en ik als mens heb eigen verantwoordelijkheid. Jij bent een nietig, zwak en bijna betekenisloos schepsel onder God. Ik moet alles wat ik wil zelf bereiken; bidden helpt niet.

    “Maar in een wereld waar toeval meester is en de dingen gaan zoals ze gaan kun je de gevoelens van diepe smart en de innerlijke overtuiging dat ‘dit niet kan, dit niet mag’ niet verklaren. De werled is immers zoals die is. Hoezo zou het anders en beter moeten?”

    Omgekeerd is het zwak allerlei onverklaarbare dingen te verklaren vanuit een “geloof” waar geen meetbare feiten aan te pas komen; en om daar dan je leven op in te richten is onhandig.
    Als je niet kan vertrouwen op een God komt het juist meer op jezelf aan.

    “Hij heeft, zoals fronttroepen in een oorlog, de vijand verslagen.”

    Als ziekte en dood onze vijanden zijn; heeft god niks gedaan om die te bestrijden; maar ze wel gemaakt (zondeval).

    De wetenschap vind elk jaar weer honderden zo niet duizenden medicijnen uit.

  2. Oja!

    De GristenUnie is tegen het homohuwelijk en euthanasie.

    Barmhartigheid, vergevingsgezindheid en dergelijke positieve eigenschappen vindt je niet zomaar bij Gods vertegenwoordigers op aarde.

    Koen de Jong
    ps Ik vraag je niet deze standpunten te verdedigen; dat is immers onmogelijk.

  3. Frouckje

    @Koen
    Je kunt toch niet ontkennen dat jij gelooft in de wetenschap? Terwijl de wetenschap bestaat uit hypothesen die steeds weer bijgesteld worden, omdat eerder geformuleerde veronderstellingen niet klopten. Oftewel, wat de wetenschap nu beweerd, daar kan over enkele jaren of eeuwen wel weer totaal anders over worden gedacht. Het is niet voor niets dat wetenschappers steeds weer dingen – dus ook de oerknal of de milieuproblematiek – in twijfel trekken.

    En als jij gelooft dat jij mijn pincode weet, dan kun je dat geloof heel simpel toetsen. We zijn er heel snel uit of jouw geloof klopt of niet. En zo is het ook met mijn geloof dat God er is en voor mij zorgt. Ik toets het en keer op keer wordt het bevestigd. Het is alleen wellicht niet zo meetbaar als het simpele pincodetoetsje, maar hxe9, de wereld is kennelijk niet zo simpel als jij zou willen! Er is weten en er is weten.

  4. Sorry dat ik het gesprek lastig maak; religie, politiek en sport zijn nou eenmaal moeilijke onderwerpen.

    @margreet: Truth or dare heb ik bekeken maar creatonisme en de da vinci code e.d. heeft niks met wetenschap te maken; en nauwelijks met religie.

    Een aanrader is Penn & Tellers serie genaamd Bullsh*t (stierenpoep) en dan vooral de aflevering over creatonisme.

    @Frouckje:
    Dat kan ik wel. Ik GELOOF niet in wetenschap. Ik geloof niet in een big bang.
    Ik weet wel dat het aannemelijk geacht word dat zoiets ooit plaats heeft gevonden en ik kan zelf besluiten of ik het met het “bewijs” eens ben.

    Voor bijna alle gebeurtenissen in de bijbel is geen bewijs (voorbeeld: Joodse slaven in Egypte).

    Dat ik “vertrouw” op de wetenschappers (dat ze niet liegen) is iets anders dan geloven.

    Geloof houd in dat je dingen zowiezo voor waar aanneemt; en je lijkt te denken dat ik dat ook doe.. maar dan met wetenschap.

    Dat doe ik niet; ik wijs jullie op die fout.

    De kracht van de wetenschap is juist dat de stellingen herzien worden; in plaats van je leven in te richten naar duizenden jaren oude sprookjes.

    Mijn geloof dat ik jouw pincode weet maakt dit niet de waarheid. Jouw geloof in God maakt God niet de waarheid.
    Koen

  5. Thea

    Wat gezellig dat jullie er weer zijn. Ik ben een soort moederkloek, die graag iederen weer terug op het nest ziet. Wat een ramp die vergeten tas, ik geloof dat ik maar in een hotelletje was gegaan en de volgende dag weer verder voor de laatste etappe.

Geef een reactie

