sorede 2 – pindakaas?

3 augustus, Sorede

In de Volkskrant van woensdag 1 aug. stond een leuk stukje van Martin Bril: Pindakaas. Calve pindakaas. Die gaat overal mee naar toe als hij en z’n gezin reizen. Eventueel met hagelslag en sambal,voor de variatie (op de pindakaas).

Deed me denken aan onze vakanties met de kids. Inderdaad, alles kochten we in Frankrijk, maar pindakaas ging mee vanuit Nederland. In het begin eigenlijk nog veel meer. Te veel, volgens Kim die de auto altijd inpakte. Alles was overal te koop, volgens hem, als wereldreiziger. Maar wel veel duurder, was dan mijn tegenargument als zuunige Nederlandse. Dus tassen vol gingen er mee met voorraad van de Aldi. Ik maakte m’n eigen kruidenmengsels. Yoghunaise (want de franse mayo was vies in de aardappelsalade, leverpastei (zonder stukjes) en zo verzamelde ik een voorraadtent met spullen. Raar eigenlijk, na 8 jaar Korea zonder kaas en zo. Maar wel met pindakaas!

Later werd het steeds minder. Ik werd al dat gesjouw zat en de prijzen in Frankrijk daalden volgens mij ook. Zeker nu met de euro vind ik nauwelijks nog verschil en als er verschil is, dan is het ten goede! Je kunt hier overal lekker eten en dat begint vaak al onder de 10 euro. OK, dan komt er wijn en zo bij, maar toch. Fruit en groente zijn i.e.g. in deze streek heel goedkoop vergeleken met Nederland. Ook vis en vlees. Wat natuurlijk ook kan is dat de prijzen in Nederland gestegen zijn en dat door de euro hier alles goedkoper lijkt..Nou ja. Wat betreft voedsel vind ik  Frankrijk nog altijd een paradijs. Het enige wat dus ontbreekt is inderdaad lekkere pindakaas. Maar daar kan ik nu wel zonder, nu mijn kids (vooral Lukas en die is er ook letterlijk groot van gegroeid..) er niet meer om zeuren.

3 gedachtes over “sorede 2 – pindakaas?

Geef een reactie

