Boule d’Amont 3 – ik zie je graag

zaterdag 21 juli

Vanavond zeer geanimeerde maaltijd in onze herberg. Er zijn inmiddels in het huis zelf 6 gasten en in de gite een echtpaar met 3 kids. Vanavond aten we allemaal samen, incl. Sam en Lideke en hun zoon Thomas. Het echtpaar met kinderen is vlaams. Verder is er een echtpaar uit Drenthe en vandaag arriveerde een stel dat uit Haarlem komt. Uit de buurt i.e.g. Onder de aanwezigen is er 1 persoon met gluten allergie en 2 personen zijn vegetarisch. Een ware uitdaging dus voor Liedeke als kok!

Grappig hoe er zonder enige stroefheid een levendig tafelgesprek op gang komt, met veel humor en gelach. De Vlamingen vertelden over hun beleving van de Nederlandse taal. Poepen moet je tegen een Vlaming niet zeggen want dat heeft een heel seksuele betekenis. Heel formeel vinden ze uitdrukkingen als ‘welterusten’ of ‘ik hou van jou’. ‘Slaap wel’ is de gangbare nachtgroet en de liefde verklaren ze daar met ‘ik zie je graag’. Dat laatste vonden we allemaal wel heel roerend.

Ik moet zeggen dat zo’n B&B ons goed bevalt. Er is een perfecte verhouding van prive (je hebt je kamer, en iedereen doet overdag z’n eigen ding) en gezelschap. Als je zin hebt drink je een biertje beneden en wissel je de ervaringen van de dag uit. En tijdens het eten (om 20.00 uur) babbel je wat met elkaar. Iedereen heeft ’t reuze naar z’n zin dus de sfeer zit er goed in. Je leert ook veel van elkaar. Waar wat mooi of interessant is, waar je vooral heen moet en waar vooral niet. Je eigen lunch maken is een beetje gedoe. Goed vooruit denken, want ben je een keer boven dan ga je niet ‘even’ terug voor een pakje boter of zo. Gisteren hebben we dus voor het eerst weer boter op brood gehad. Beetje kamperen dus toch, zonder koelkast.

Overigens, een van de stellen hier is geref.(vrijgemaakt), dus statistisch zijn we goed vertegenwoordigd!

Vandaag trouwens een behoorlijke plensbui gehad en de temperatuur is gedaald naar onder de 20 vannacht. Kim heeft zelfs het dekbed weer in de hoes gedaan.

Toch nog in zee gezwommen vanmiddag bij St Marie sur Mer,na een bezoekje aan Perpignan om me even weer aan winkels te vergapen…St. Marie ligt aan de Middelandse Zee. Die is daar bepaald niet lekker warm! Maar wel heerlijk helder en schoon. 

Morgen is het zondag. ’s Kijken of we nog een ‘paapse mis’ kunnen vinden in de buurt…

2 gedachtes over “Boule d’Amont 3 – ik zie je graag

  1. Zo draag ik sinds een paar weken xe9xe9n van de ringen die mijn beppe altijd omhad. Mijn moeder heeft de andere. Eerst was het maar raar om die ringen aan onze handen te zien, maar ik raak er aardig aan gewend. Hij begint steeds meer bij mij te horen en zo is – voor mijn gevoel – de herinnering aan beppe zo zichtbaar dichtbij mij!

Geef een reactie

