nieuw testamentisch in 2007?

Mozes_en_10_geboden_1

Vanmorgen in de kerk las de ouderling van dienst (een andere dan op het plaatje, hoor!!)de Tien Geboden voor. Maar dan een Nieuw Testamentische versie. Ik vind dat heel mooi. Jezus kwam tenslotte om 100% gehoorzaam te zijn aan die wet, zodat als ik de wet overtreed, ik toch helemaal onschuldig en vrij voor God mag staan. Niets aan de hand, zeg maar. Alles is geregeld! Door Jezus perfecte gehoorzaamheid en Zijn bloed=dood.  En dat mag toch wel steeds vermeld worden in de kerk van na Christus.

De ‘geboden’of ‘leefregels’ zelf zijn niet veranderd. De opdracht blijft even mooi als onuitvoerbaar..God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Hmmm. ’t verlangen is er, maar de ‘power’ ontbreekt.

Niet getreurd. De ‘power’ wordt ons aangeboden in de Persoon van de Heilige Geest.
God vraagt wat Hij geeft en Hij geeft wat Hij vraagt.

Tijdens de lezing vanmorgen en ook wel verder in de dienst zat ik te peinzen over wat er nu onduidelijk is aan bepaalde meer concrete geboden/eisen/leefregels die God stelt.
De laatste tijd heb ik met heel verschillende mensen nogal wat gesprekken gevoerd over samenwonen, seksualiteit (homo-seksualiteit, in de zin van het hebben van een relatie) en over relaties met niet-gelovige partners.

Nu ben ik ben nog van de generatie die het redelijk vanzelfsprekend vindt dat je als gelovige met een gelovige trouwt (2 Kor.6:14 ev, de klassieke tekst daarvoor, de juiste?) en dat seks (met elkaar naar bed gaan) in dat huwelijk thuishoort (o.a Ef.5:3; Hebr.13:4) Kijk, natuurlijk deden ik en de anderen van mijn generatie ook van alles wat niet hoorde, maar je benoemde dat wel als zonde (als je daar tenminste eerlijk in was) en je zocht, vroeg of laat, bij God vergeving. De richtlijn was i.e.g. voor mij tenminste vanuit de Bijbel vrij duidelijk en die vormde de standaard voor m’n handelen. Of ik daar dus in slaagde is een ander verhaal, wat ik maar niet op deze blog ga vertellen. Gelukkig dus dat ik terug mocht vallen op Jezus.

Maar ik vraag me af of die Bijbelse richtlijn nu echt voor ons zo duidelijk was, of dat er ook gewoon een stuk algemene, christelijk gestempelde cultuur in zat. Traditie, zeg maar. Het feit dat alles lichtelijk vanzelfsprekend was en dat er weinig over gedebatteerd werd is daar misschien een signaal van.

Nu, in 2007, is niets meer vanzelfsprekend en ook deze richtlijnen niet. Het opvallende is dat daar waar er vroeger ‘stiekum’ van alles gebeurde op het gebied van relaties en seksualiteit maar toch als niet helemaal ‘comme il faut’ werd gezien, dat nu openlijk plaatsvindt (samenwonen, homofiele relaties enz.) en niet langer als in strijd met het christelijk geloof wordt gezien. Maar ook nu praten we er nog weinig over met elkaar. Er is dus niet opeens veel meer Bijbels inzicht gekomen of zo. Ik heb de indruk dat er nu dus ook een stuk (niet langer christelijke)cultuur en traditie van invloed is.

Dat vind ik toch moeilijk. Het is alsof we met elkaar niet meer weten wat nu echt een duidelijke christelijke levenswijze is. Sommigen zeggen dat die er ok niet is, althans niet herkenbaar aan uiterlijke dingen als relatie, huwelijk, kleding enz.

Ik ben van plan in de komende tijd daar eens meer over na te denken (hardop).

3 gedachtes over “nieuw testamentisch in 2007?

  1. Toch zijn er ook nog stellen die de bijbelse principes in ere houden. Ik weet ook van iemand die de verkering uitmaakte omdat de partner volgens bijbelse normen wilde leven. Zij ook, maar niet op dit gebied. Hoe ‘star’ zou de partner in een evt. later huwelijk wel niet zijn.

Geef een reactie

