Jammer dat je gelooft…

Soms laten mensen een reactie achter op je log waar je over na blijft denken. Zoals laatst: gefeliciteerd met je nieuwe baan, schreef iemand, maar jammer dat je gelooft. En daarna een heel verhaal waaruit blijkt dat de persoon er over nagedacht heeft waarom het onlogisch en eigenlijk verwerpelijk is om te geloven in een God, Die zegt dat Hij Liefde is, als er zoveel lijden is.

Ik geloof in een persoonlijke God Die een volmaakte wereld maakte met mensen die Hij serieus nam. Ze konden ja of nee tegen Hem zeggen, waarbij de consequenties bekend waren.
Mijn onbekende blogger gelooft in Toeval. Alles in de wereld is toevallig ontstaan. Wat mensen zeggen of doen is dan zonder betekenis, of ze nu ja of nee zeggen, want toevallig. Er gebeurt wat er gebeurt. Het gaat zoals het gaat, wat doe je eraan?

De vraag is nu in welk geloof ‘past’ het lijden beter? De Engelse schrijver C.S. Lewis heeft ergens gezegd: Eigenlijk is het lijden alleen een probleem voor mensen die in God geloven. Zonder God kun je ook niet van lijden spreken. Lijden veronderstelt namelijk dat een situatie is zoals die niet zou horen te zijn. Kinderen horen niet te sterven, jonge moeders horen geen kanker te krijgen, vaders horen geen zelfmoord te plegen.

Maar in een wereld waar toeval meester is en de dingen gaan zoals ze gaan kun je de gevoelens van diepe smart en de innerlijke overtuiging dat ‘dit niet kan, dit niet mag’ niet verklaren. De werled is immers zoals die is. Hoezo zou het anders en beter moeten?

Als christen mag ik dat wel voelen en roepen, omdat het klopt met de werkelijkheid. Er is een wereld die verziekt is, er zijn sinds de zondeval boze krachten in het spel, er is zonde. Ziekte en dood zijn vijanden.

Die pijn boort een intens verlangen aan naar de wereld zoals God Die bedoeld had en weer gaat maken. In de christelijke visie hebben mensen grote verantwoordelijkheid en hun daden grote betekenis. Lees de eerste hoofdstukken van Genesis. Hun keuze deed er toe. Ze kozen nee met de bekende gevolgen. Een wereld die er op zichzelf niet meer uit komt. Lijden, zuchten, ziekte, oorlog en dood zijn onvermijdelijke elementen geworden.

God trekt zich echter ondanks ons nee niet terug maar biedt een ultieme uitweg in de persoon van Jezus. Hij heeft, zoals fronttroepen in een oorlog, de vijand verslagen. De bevrijding van het bezette gebied volgt. Met strijd en tegenslagen, maar het feit is onomstotelijk: Jezus is opgestaan, dat is het bewijs. Ga het maar navragen bij meer dan 500 ooggetuigen, zegt Paulus, in een brief aan gelovigen in Corinthe die zo hun twijfels hadden.

Het evangelie in een notedop. Maar in dat geloof past lijden en liefde, om dat Jezus zowel het lijden als de liefde in 1 Persoon verenigt. Als je Jezus ziet zie je de Vader. Ik zie dan geen sadistische machtswellusteling die mensen dwingt tot allerlei schrikbarende acties en ze vervolgens erop afrekent als ze het niet goed doen. Ik zie een Mens Die al z’n macht en pracht en privileges opgeeft om ons uit de modder te halen. Hij is Zelf in de stinkende gracht afgedaald. Kopje onder gegaan, verdronken. Dood.
En toen na drie dagen, gezond van lijf en leden, de eremedaille gekregen van God: Redder van de eeuwen, Redder van de geschiedenis! Redder van jou en mij als je bij Hem aanhaakt.

8 gedachtes over “Jammer dat je gelooft…

  1. @Frouckje:
    Dat zou je wel willen. Wetenschap probeert juist onderscheid te maken tussen feiten en belevingen.

    Als je gelijk had dan geloof ik dat ik je pincode weet. Mag ik je pinpas even lenen?

    @margreet:
    Verwerpelijk is te sterk uitgedrukt. Inefficient is geloven en bidden wel.

    Zoals Theo Maassen/Hans Teeuwen zei:
    “En die kindertjes in Afrika dan.. bidden die dan niet hard genoeg?”

    Je schrijft: “Ik geloof in een persoonlijke God Die een volmaakte wereld maakte met mensen die Hij serieus nam. Ze konden ja of nee tegen Hem zeggen, waarbij de consequenties bekend waren.”

    Bij God waren de consequenties van het eten van de appel bekend. Maar, als ik mag aannemen dat god alwetend is, wist hij ook dat Adam en Eva zouden gaan eten van die appel; voordat Adam en Eva zelfs maar bestonden.

    Echt serieus nemen is dat niet; ze hebben een “keuze” waarvan het resultaat al bekend is.
    Vervolgens “straft” God deze zonde af met ziekte en dood; en treft daarmee de zwakkeren onder ons. Niet heel liefhebbend.

    Ik geloof niet in God; maar als ik in mijn vinger prik heb ik wel degelijk pijn.
    CS Lewis had dus geen gelijk.

    “Zonder God kun je ook niet van lijden spreken. Lijden veronderstelt namelijk dat een situatie is zoals die niet zou horen te zijn.”

    Hier klopt niks van. De seconde voordat je op je hoofd valt lijd je niet. Als je valt lijdt je wel. Ik zie geen reden om daar god aan te koppelen.

    Dat zogenaamde en gehate “toeval” is ons aller oorsprong.
    “Wat mensen zeggen of doen is dan zonder betekenis, of ze nu ja of nee zeggen, want toevallig. Er gebeurt wat er gebeurt. Het gaat zoals het gaat, wat doe je eraan?”

    Gristenen doen altijd alsof er met toeval geen eigen verantwoordelijkheid meer is…

    Een “oerknal” kan toevallig gebeuren; en ik als mens heb eigen verantwoordelijkheid. Jij bent een nietig, zwak en bijna betekenisloos schepsel onder God. Ik moet alles wat ik wil zelf bereiken; bidden helpt niet.

    “Maar in een wereld waar toeval meester is en de dingen gaan zoals ze gaan kun je de gevoelens van diepe smart en de innerlijke overtuiging dat ‘dit niet kan, dit niet mag’ niet verklaren. De werled is immers zoals die is. Hoezo zou het anders en beter moeten?”

    Omgekeerd is het zwak allerlei onverklaarbare dingen te verklaren vanuit een “geloof” waar geen meetbare feiten aan te pas komen; en om daar dan je leven op in te richten is onhandig.
    Als je niet kan vertrouwen op een God komt het juist meer op jezelf aan.

    “Hij heeft, zoals fronttroepen in een oorlog, de vijand verslagen.”

    Als ziekte en dood onze vijanden zijn; heeft god niks gedaan om die te bestrijden; maar ze wel gemaakt (zondeval).

    De wetenschap vind elk jaar weer honderden zo niet duizenden medicijnen uit.

  2. Oja!

    De GristenUnie is tegen het homohuwelijk en euthanasie.

    Barmhartigheid, vergevingsgezindheid en dergelijke positieve eigenschappen vindt je niet zomaar bij Gods vertegenwoordigers op aarde.

    Koen de Jong
    ps Ik vraag je niet deze standpunten te verdedigen; dat is immers onmogelijk.

  3. Frouckje

    @Koen
    Je kunt toch niet ontkennen dat jij gelooft in de wetenschap? Terwijl de wetenschap bestaat uit hypothesen die steeds weer bijgesteld worden, omdat eerder geformuleerde veronderstellingen niet klopten. Oftewel, wat de wetenschap nu beweerd, daar kan over enkele jaren of eeuwen wel weer totaal anders over worden gedacht. Het is niet voor niets dat wetenschappers steeds weer dingen – dus ook de oerknal of de milieuproblematiek – in twijfel trekken.

    En als jij gelooft dat jij mijn pincode weet, dan kun je dat geloof heel simpel toetsen. We zijn er heel snel uit of jouw geloof klopt of niet. En zo is het ook met mijn geloof dat God er is en voor mij zorgt. Ik toets het en keer op keer wordt het bevestigd. Het is alleen wellicht niet zo meetbaar als het simpele pincodetoetsje, maar hé, de wereld is kennelijk niet zo simpel als jij zou willen! Er is weten en er is weten.

  4. Sorry dat ik het gesprek lastig maak; religie, politiek en sport zijn nou eenmaal moeilijke onderwerpen.

    @margreet: Truth or dare heb ik bekeken maar creatonisme en de da vinci code e.d. heeft niks met wetenschap te maken; en nauwelijks met religie.

    Een aanrader is Penn & Tellers serie genaamd Bullsh*t (stierenpoep) en dan vooral de aflevering over creatonisme.

    @Frouckje:
    Dat kan ik wel. Ik GELOOF niet in wetenschap. Ik geloof niet in een big bang.
    Ik weet wel dat het aannemelijk geacht word dat zoiets ooit plaats heeft gevonden en ik kan zelf besluiten of ik het met het “bewijs” eens ben.

    Voor bijna alle gebeurtenissen in de bijbel is geen bewijs (voorbeeld: Joodse slaven in Egypte).

    Dat ik “vertrouw” op de wetenschappers (dat ze niet liegen) is iets anders dan geloven.

    Geloof houd in dat je dingen zowiezo voor waar aanneemt; en je lijkt te denken dat ik dat ook doe.. maar dan met wetenschap.

    Dat doe ik niet; ik wijs jullie op die fout.

    De kracht van de wetenschap is juist dat de stellingen herzien worden; in plaats van je leven in te richten naar duizenden jaren oude sprookjes.

    Mijn geloof dat ik jouw pincode weet maakt dit niet de waarheid. Jouw geloof in God maakt God niet de waarheid.
    Koen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s