keep the faith (ook als het regent)

Vrijdagavond was het weer onze Keep the Faith avond met de "Debat-LiveMuziek in Cafe" formule. We hebben dit een aantal keren in Dudok-Cafe gedaan, maar vanwege afzeggingen op het laatste moment zijn we verhuisd naar een andere lokatie in Den Haag, ’t Goude Hooft. Vorige keer voor het eerst. Goed bevallen. Goeie opkomst en dus ook deze keer weer gereserveerd.

Er rustte dit keer geen zegen op. Een week van tevoren word ik gebeld dat er een dubbele afspraak is gemaakt en of ik nog iets anders kon vinden. Ik dacht het niet. 26 april gereserveerd en er was toen geen andere gegadige, dus foutje van ut Hooft. Ja maar, ik had geen bevestiging gestuurd. Nou, dat was ik ook niet van plan geweest, ik wachtte eigenlijk op een bevestiging van hen…Oh, nou dat was niet hoe ze daar dingen deden. Hmmm, vreemd. Hoe dan ook, ik heb vriendelijk doch beslist m’n poot stijf gehouden. Voelt heerlijk als je echt zeker weet dat je gelijk hebt. Meestal ga ik aan mezelf twijfelen, maar ik had het dit keer netjes op papier en al.

Men ging het uitzoeken en ik zou die dag teruggebeld. Was vrijdag. Niet dus. Maandag zelf gebeld: oh ja, nee, ze dachten: geen bericht goed bericht. Hmmmm, vreemd.

De woensdag voor de bewuste Vrijdag belt een van de sprekers af. Pfffff, now what??? Gelukkig vindt zijn secretaresse een goeie vervanger.

Niet geheel ontspannen kom ik vroeg vrijdagavond aan bij ut Hooft, alwaar keiharde muziek mij al tegemoet schreeuwt buiten. En niet zomaar muziek, nee echt van die erge Nederlandstalige Frans Bauer muziek. In de grote zaal beneden die van ons wordt een dinner-dance avond gehouden, met band. Oh nee…

De sales-man verzekert me dat er rekening zal worden gehouden met ons en als het " al te luiddruchtig wordt, gewoon even aan z’n jasje trekken, dan zetten we het zachter". Ja, ja, ik zie me al de hele avond op en neer rennen…

Alsof dit nog niet genoeg is, breekt er buiten een noodweer los dat apocalyptische trekjes aanneemt. Er komt geen regen naar beneden, het zijn complete watervallen begeleidt door donderend onweersgeweld. Triest staar ik naar buiten, terwijl ondertussen de Dinner-danceband jankend schreeuwt: Laat me niet alleeen…

We gaan om acht uur toch maar van start. De sprekers zijn er, een enkele moedige gast en de vaste aanwezigen. Een schamel groepje van 20 man of zo.

Jammer, want het is een gave avond met Peter Blokhuis van de ChristenUnie en Bert Bakker van D66 in debat over de rol van geloof in de politiek en het publieke domein.

En net als de republikein Bert Bakker een gloeiend betoog ergens over houdt barst de Nederlandstalige band beneden los met een smartelijk gezongen: Wilhelmus van Nassaue. Of dit speciaal voor hem aangevraagd was?

De regen is uiteindelijk gestopt, de Band beneden viel toch wel mee, (onze band was veel beter!) en ons kleine groepje heeft ondanks alle pech een boeiende avond gehad. Maar ut Goude Hooft kan het verder wel bekijken. Daar hebben we het voorlopig gehad.

Iemand deed trouwens een goeie suggestie om eens te kijken of we een Universiteit of Hogeschool kunnen gebruiken als lokatie. Weet alleen niet of je dan wel een goeie Bluesband als die van ons kunt laten spelen. We’ll see. We will keep the faith!!

6 gedachtes over “keep the faith (ook als het regent)

  1. Frouckje

    Trek je je niet te veel aan van wat anderen zeggen en doen? God gaat zijn weg met Janneke Vlot en met jou. Ik heb haar ook op tv gezien, voordat wij precies wisten hoe het met mijn schoonvader ging. Het gaf mij toen wel vrijmoedigheid om voor genezing te bidden en te geloven dat Jezus dat kan. Tegelijk wist ik ook dat wij ons voor moeten bereiden op een afscheid. De genezing die van God uitgaat, gaat dieper dan alleen fysieke genezing. Misschien heeft God wel een doel met Janneke Vlot. En geeft ze uiteindelijk ook niet Hem de eer? Zegt ze dat als je maar hard genoeg gelooft je beter zult worden? Of verwondert zij zich er zelf ook over dat zij dit wonder mee mocht maken? God zegent en geneest op zoveel manieren. Soms spectaculair, soms zonder dat we het door hebben. Ik probeer mij in ieder geval niet meer zo overstuur te laten worden door dit soort getuigenissen, zoals ik vroeger wel deed, en het zo persoonlijk op mijzelf toe te passen.

  2. margreet

    Ja, aan een kant heb je gelijk, maar in de praktijk weet ik dat veel mensen met chronische ziektes (ik heb ook een spastische dochter bijv. en een vriendenstel met een zwaar gehandicapt kind en ik zou een hele rij kunnen opnoemen)toch door de presentatie van zo’n voorval onnodig pijn oplopen. Ik probeer dat ook te verwoorden. Het gaat me niet in de 1e plaats om de genezing, maar door er mee op TV en al te komen…Dat stuit mij meer tegen de borst. Vier het in familie en vriendenkring, maar wees voorzichtig en pastoraal en verplaats je toch vooral in anderen..

  3. Frouckje

    Maar is dat ook niet precies wat ik bedoel: jij vat het heel persoonlijk op. En eigenlijk zeg jij dat Janneke Vlot hier maar liever over moet zwijgen, omdat ze jou en anderen (mogelijk) pijn doet. Maar verplaats jij je ook in haar? Zij is wonderbaarlijk genezen na een slepende en ongeneeslijke ziekte. En ze looft God ervoor en bazuint het uit. Kun je haar dat kwalijk nemen? Dit is haar reactie op het gebeurde. En was het ook niet zo dat in Jezus’ tijd de mensen die Hij genas het toch rondbazuinden en er daardoor uiteindelijk alleen maar meer mensen naar Jezus toekwamen? Jezus stuurde die mensen niet weg. God gebruikt en zorgt voor iedereen, ook jou. En het is helemaal geen kwestie van hoe gelovig je bent. Ik weet zeker dat God ook in jouw leven wonderen doet.

  4. Als je het zo stelt heb je gelijk. Ik reageer denk ik op de theologie die ik er achter hoor (ziekte hoort niet bij het leven van een gelovige) en is het niet fair het zo op 1 persoon toe te passen. En ja, zeker, God heeft in mijn leven wonderen gedaan. Het feit dat ik geloof en Jezus mag volgen ondanks al m’n tegenstand is het grootste..

  5. Elea

    U zou de haagse hogeschool kunnen proberen, die hebben best leuke zaaltjes, bijvoorbeeld het dramalokaal zou misschien een optie zijn. Succes in elk geval!

Geef een reactie

