huisje in Frankrijk?

maandag 30 april

‘Zou je zelf een huisje willen in Frankrijk?’  vroeg Kim tijdens het eten. We aten trouwens heerlijke witte asperges met gebakken aardappelen.

Terwijl we buiten aten stelde Kim die vraag. Het lijkt zo leuk. Een plekje waar je ten allen tijden terug kunt komen om uit te rusten en te genieten. Maar net daarvoor had ik zitten denken, bedachtzaam mijn asperges kauwend:
"als dit nu mijn tuintje was, zou ik dan net zo rustig hier zitten? Of zou ik toch denken, dit moet anders, dat is nog nodig, morgen dit enz."?
Ik moet eerlijk bekennen dat dat wel zo zou zijn. Iets wat van mezelf is bekijk ik kritischer dan wanneer ik het huur.
Nee, volgens mij is het rustiger om lekker af en toe een huisje te huren.
Juist die afstand maakt dat je het niet kan schelen wanneer er dingen het niet of slecht doen. Melden bij de eigenaar, en verder ben je ervan af!

Gisteravond hebben we lekker gegeten in een restaurant in Noyon, aanbevolen door de verhuurder van onze gite.
Dame Journe, Franse keuken. Echt lekker eten, naar verhouding goedkoop. We hadden een menu gekozen, voor 25 euro.
Hele grote porties (te groot voor mij) van zowel voor- als hoofdgerecht. En drie keuzes voor een nagerecht wat aan tafel gebracht werd op een rijdende wagen. In het Frans moest ik vervolgens uit 10 dingen kiezen..Is gelukt hoor,gewoon op m’n ogen af gegaan en aanwijzen met m’n wijsvinger, heb ik geen frans voor nodig.
Wat me altijd opvalt in Frankrijk is dat je niet gewoon een glas wijn kunt bestellen. Je word min of meer verplicht een fles te bestellen. En jezelf dus tipsy te drinken…
En daarmee verdienen ze dan een heleboel geld. Maar goed. Ik klaag niet. Het was heel gezellig en het is ook speciaal om ’s chique uit eten te gaan. Hoewel ik me altijd ietsepietsie onzeker voel. Vooral als ik de wijn moet voorproeven…"Hmmmm, ja lekker hoor, doe maar…" Ik zal ‘m echt niet terugsturen. Zeker niet omdat we toch snel
even de meest redelijk geprijsde wijn gekozen hadden!

Op weg naar Frankrijk hebben we in Belgie een nacht B&B gedaan in Oud-Heverlee. Ook altijd een leuke ervaring.
Gewoon bij iemand thuis. Dit was een heel smaakvol ingericht huis, prima kamer en het ontbijt was heerlijk.
Op aanraden van de gastvrouw (gepensioneerd lerares aan het Gymnasium daar) ’s avonds nog even Leuven ingegaan.
Prachtig universiteitstadje met uiteraard een indrukwekkend stadhuis en kathedraal.
Alle terrasjes afgeladen vol, plein, na plein, na plein.

Wat een bizar weer is het toch! Het heeft de sfeer van hoogzomer, maar het is gewoon nog april!
 

3 gedachtes over “huisje in Frankrijk?

  1. Ik wil toch even kort opmerken dat ik het prachtig vind om je memories te lezen. Je schrijft mooi en eerlijk! Voor het delen van je herinneringen, je verdriet en je manier van verwerken heb ik respect en daar wil ik je bij deze voor bedanken!

  2. In mijn reactie van net lijkt het woord “toch” nergens op te slaan, maar dat schrijf ik omdat ik getwijfeld had over of ik dit wilde ‘zeggen’ hier ja of nee…omdat ik niet zeker wist of het gepast is🙂

Geef een reactie

