Wonderen

Vandaag kwam Visie, het blad van de EO. Opnieuw een artikel over ‘de genezing van Janneke Vlot’. Een vrouw uit Bleskensgraaf die jaren aan een ernstige vorm van dystrofie leed en in een samenkomst van Jan Zijlstra, evangelist met eigen diensten, genezen is.

Artsen hebben bevestigd dat er een medisch niet verklaarbare genezing is opgetreden. Geen inbeelding dus. Janneke verwachtte veel van God, heeft veel gebeden, er is veel voor haar gebeden en uiteindelijk is daar resultaat op gekomen in de vorm van genezing. Janneke is opgestaan uit haar rolstoel en fietst weer door het dorp. Ze geeft God alle eer. Hij heeft gebeden verhoord. Ze is zeer teleurgesteld dat haar kerk (PKN in Bleskensgraaf) een verklaring heeft voorgelezen waarin zowel dankbaarheid als verlegenheid doorklinkt.

Ik moet bekennen dat ik veel herkende van wat er in die verklaring van de kerkenraad in Bleskensgraaf verwoord werd. Dankbaarheid. Wie zou niet blij zijn met de genezing van een zieke?
Verlegenheid. Met de genezing? Nee, maar wel met hoe daar mee omgegaan wordt. Is het niet opvallend dat Jezus in het NT tegen de mensen die Hij genas vaak zei, praat er niet over, maak er geen ophef over?

Ik heb me altijd afgevraagd waarom, en daar ook wel aannemelijke verklaringen voor gelezen. Nu er steeds tv optredens en artikelen verschijnen over deze genezing begin ik steeds meer overtuigd te raken van die uitleg: Jezus was niet van plan alle zieken in Israel te genezen, ook al had Hij dat in 1 enkel woord gekund! Hij wilde geen meute achter zich aan die alleen daarvoor zouden gaan: lichamelijk beter worden. Zo ver was het gewoon nog niet en daarbij is lichamelijke genezing altijd een metafoor voor iets veel diepers: heling van de totale persoon en schepping. Herstel van het gebrokene. Vergeving van schuld en zonde.

Mag ik bidden om genezing? Yes! Vragen om zegen? Yes! Geeft God genezing? Natuurlijk! Geeft God ook lijden en moeite? Ik hoop wel dat Hij het is Die daarin bepaalt hoe en wat, anders ben ik mooi in de aap gelogeerd….

Meer geloven dan ik nu doe kan ik niet. Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Vaker bidden kan ik ook niet, soms alleen maar zuchten. Als God daar Zijn handelen van af zou laten hangen, wee mij…

In mijn familie zijn meerdere dierbaren jong en op een tragische manier gestorven. Ondanks mijn intense gebeden. Ik kan God daarin niet narekenen. Mijn geloof is ernstig op de proef gesteld. Ik heb, als Job, mijn hand op de mond moeten leggen: wie ben ik? Ik heb daar tot op zekere hoogte vrede mee. Zolang er geen mede-gelovigen langs komen die zeggen dat ik misschien niet op de juiste manier gebeden heb, of niet met de juiste mensen of, of…Alsof God een computerprogramma is dat je kunt leren beheersen door maar veel te oefenen en te trainen. Ik verzet me daar intens tegen. Mijn geliefden heb ik leren afstaan door het mysterie te erkennen van God’s grootheid en majesteit. Ik zie door een spiegel in raadselen. Ik weet niet waarom zij jong en op een bittere manier moesten sterven. Ooit mag ik dat misschien zien. Misschien wel nooit.

Ik lees ook in het Nieuwe Testament dat de christenen bekend werden omdat ze elkaar liefhadden en alles met elkaar deelden. Dat is voor mij nog steeds het hart en de grote aantrekkingskracht van Jezus Christus: Zijn liefde voor mensen die Hem afwezen en zich  voor hem schaamden. Daaraan hou ik mij met m’n soms sombere stemmingen aan vast; in Hem is desondanks het nieuwe leven al begonnen.

6 gedachtes over “Wonderen

  1. Ik vond het stiekem toch altijd wel weer heel leuk als de katten weer eens de halve achtertuin meenamen naar mijn bed, al schold ik ze meestal verrot als ik in mijn bed kroop en er weer een zooi takjes, modder en zelfs slakjes onder mijn dekens lag!

  2. Frouckje

    Trek je je niet te veel aan van wat anderen zeggen en doen? God gaat zijn weg met Janneke Vlot en met jou. Ik heb haar ook op tv gezien, voordat wij precies wisten hoe het met mijn schoonvader ging. Het gaf mij toen wel vrijmoedigheid om voor genezing te bidden en te geloven dat Jezus dat kan. Tegelijk wist ik ook dat wij ons voor moeten bereiden op een afscheid. De genezing die van God uitgaat, gaat dieper dan alleen fysieke genezing. Misschien heeft God wel een doel met Janneke Vlot. En geeft ze uiteindelijk ook niet Hem de eer? Zegt ze dat als je maar hard genoeg gelooft je beter zult worden? Of verwondert zij zich er zelf ook over dat zij dit wonder mee mocht maken? God zegent en geneest op zoveel manieren. Soms spectaculair, soms zonder dat we het door hebben. Ik probeer mij in ieder geval niet meer zo overstuur te laten worden door dit soort getuigenissen, zoals ik vroeger wel deed, en het zo persoonlijk op mijzelf toe te passen.

  3. margreet

    Ja, aan een kant heb je gelijk, maar in de praktijk weet ik dat veel mensen met chronische ziektes (ik heb ook een spastische dochter bijv. en een vriendenstel met een zwaar gehandicapt kind en ik zou een hele rij kunnen opnoemen)toch door de presentatie van zo’n voorval onnodig pijn oplopen. Ik probeer dat ook te verwoorden. Het gaat me niet in de 1e plaats om de genezing, maar door er mee op TV en al te komen…Dat stuit mij meer tegen de borst. Vier het in familie en vriendenkring, maar wees voorzichtig en pastoraal en verplaats je toch vooral in anderen..

  4. Frouckje

    Maar is dat ook niet precies wat ik bedoel: jij vat het heel persoonlijk op. En eigenlijk zeg jij dat Janneke Vlot hier maar liever over moet zwijgen, omdat ze jou en anderen (mogelijk) pijn doet. Maar verplaats jij je ook in haar? Zij is wonderbaarlijk genezen na een slepende en ongeneeslijke ziekte. En ze looft God ervoor en bazuint het uit. Kun je haar dat kwalijk nemen? Dit is haar reactie op het gebeurde. En was het ook niet zo dat in Jezus’ tijd de mensen die Hij genas het toch rondbazuinden en er daardoor uiteindelijk alleen maar meer mensen naar Jezus toekwamen? Jezus stuurde die mensen niet weg. God gebruikt en zorgt voor iedereen, ook jou. En het is helemaal geen kwestie van hoe gelovig je bent. Ik weet zeker dat God ook in jouw leven wonderen doet.

  5. Als je het zo stelt heb je gelijk. Ik reageer denk ik op de theologie die ik er achter hoor (ziekte hoort niet bij het leven van een gelovige) en is het niet fair het zo op 1 persoon toe te passen. En ja, zeker, God heeft in mijn leven wonderen gedaan. Het feit dat ik geloof en Jezus mag volgen ondanks al m’n tegenstand is het grootste..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s