God spreekt in metaforen

Vandaag was een zee en stranddag. Ten eerste omdat ik vrij was. Ten tweede omdat het mooi weer was. Maar vooral toch omdat ik weer de ruimte van de oneindige zee nodig had. Thuis was ik onrustig en kon m’n draai niet vinden. Fiets gepakt en richting boulevard gefietst. Poosje in een strandtent gezeten met m’n boek. Kop koffie erbij. Prima. Voelde me al beter.

Strand2(bron foto www.phrea.com)          
Toen een eind gelopen en ergens in het zand over de zee zitten staren en geprobeerd m’n stemming te peilen. Het gevoel manifesteert zich in m’n lijf in een trekkende sensatie, ergens rond m’n middenrif. Het is missen; verlangen naar wat voorbij is. Weemoed. Het wordt aangewakkerd door alle gezinnetjes op het strand. Mijn kind-zijn is definitief voorbij, realiseer ik me. Maar ook de tijd dat ik moeder was van kleine kinderen, voor wie ik het centrum van hun wereld was, is voorbij. Dat laatste is natuurlijk al een hele poos zo, maar de weemoed naar die tijd komt bovendrijven met de weemoed om mijn moeders sterven. 

Laatst zag ik nog zo treffend hoe je als moeder schuilplaats bent. Niek was aan het spelen op het strand toen er uit de verte een vliegtuig aan kwam ronken. Instinctief, zonder te kijken naar Jes, liep hij langzaam in haar richting, z’n ogen op het vliegtuig gericht. Z’n armpjes waren uitgestoken en hij sloeg ze om Jes haar nek. Dicht tegen haar aan volgde hij nauwgezet het vliegtuig tot het aan de horizon verdween. Dicht bij haar was het veilig en kon hij het dreigende lawaai aan.

Al denkend banjerde ik door het zand, op weg naar m’n fiets. Opeens zag ik een jongentje huilend voorbij rennen. Hij struikelde en viel en nog meer dikke tranen stroomde er langs z’n wangen. Geen volwassenen in de buurt die op een vader of moeder leken. Toch maar ‘es informeren. Bleek een engelssprekend jongentje. Pappa en mamma zaten in een strandtent maar hij wist niet meer waar. Hij had een gat gegraven in het zand en toen was hij de weg kwijt. Scheveningen_beach_promenade_south

Hij kon goed vertellen hoe hij heette en hoe z’n ouders heetten. Wat ze aan hadden enz. Maar feit was dat er werkelijk tientallen strandtenten zijn en dat ik hem een heel eind voorbij de laatste tent gevonden had. Blijkbaar was hij behoorlijk afgedwaald.

En daar liep ik dus plotseling na m’n weemoedige gedachten met een klein jongentje van 7 die vol vertrouwen z’n handje in de mijne legde en vroeg of hij nu ooit z’n ouders nog zou vinden op dit grote strand. We hebben een half uur gezocht in verschillende tenten. Pfff, ik wist niet dat het er zoveel waren en dat het zo ver lopen was! Op een gegeven moment ben ik binnen gaan vragen of ze de politie wilden bellen. Pas in het zomerseizoen is er nl. een politiepost op het strand.

Bora_bora_1Samen hebben we toen uit zitten blazen bij strandtent Bora Bora. Cedric kreeg een ijsje en ik een kop koffie. En zo waar, na een kwartier of zo kreeg de politie een melding van een vader en moeder die hun zoontje kwijt waren. Al gauw sloot een snikkende moeder Cedric in haar armen.
En deze vermoeide wees (ik dus) met een tijdelijke aanval van leeg-nestsyndroom voelde dat een bijzondere Regisseur mij deze taak had toebedeeld om me weer te laten weten: Jij bent net zo geliefd en kostbaar.

4 gedachtes over “God spreekt in metaforen

  1. Janke

    Ja ,ik zit hier ook met tranen in mijn ogen hoor.Die trekkende sensatie ,ja ,ja ik weet heel goed waar je het overhebt…
    Wij hebben trouwens bij toeval (mmmmm, eigenlijk geen toeval dus ,maar de bijzondere Regisseur) een leuke oplossing gevonden voor ons lege nest .Wij hebben ons huis altijd open voor mensen die een tijdje een dak boven hun hoofd nodig hebben,
    en dat blijft zo mooi doorrollen .Een aanrader.

Geef een reactie

