hoe rouwt een mens tegenwoordig?

Ik ben in de rouw. Vroeger zou ik zwarte kleding dragen. Bepaalde dingen niet doen tot zoveel maanden na de begrafenis. Zeker niet door Antwerpen zwalken. Eerlijk gezegd was dat misschien wat later ook leuker geweest. Vandaar ook mijn vraag: Hoe rouwt een modern westers mens?

Vandaag heb ik, in plaats van met m’n neus de boeken in te duiken (mijn escape) de stilte opgezocht in de duinen. Al sinds vorige week was er een aansporing daartoe blijven hangen. De EO gids had ivm vastentijd een extra gidsje meegestuurd over Stilte. Mooie artikelen, van o.a. Victor van Heusden. Stil zijn en God’s nabijheid zo leren ervaren. Dat is oefenen, blijkbaar.Ma_pasfoto

Ik besefte het weer eens op de fiets vandaag: wat kan ik toch moeilijk m’n gedachten tot rust brengen. Om echt stil te worden moet je door een chaos van gedachten en ‘ik moet nog dit en dat’ flarden heen.

Het intrigeert me. Stil zijn brengt ook de herinneringen naar boven. Aan hoe moeders was, niet was, wat ze heeft meegegeven en wat ze zelf niet had en dus ook niet geven kon. Dat is rouwen dan in elk geval. Rust en tijd zoeken en de herinneringen laten komen. En dan ook verdrietig durven zijn omdat het definitief nu op aarde voorbij is voor haar-en-mij.

Zo, als op deze foto, zal ik me mijn moeder herinneren, denk ik.

2 gedachtes over “hoe rouwt een mens tegenwoordig?

  1. wat ontroerend zeg?tja en hoe rouwt een westers mens…dat is voor een ieder verschillend.Het is ook moeilijk om verdrietig te mogen zijn en herinneringen te laten komen.Ik wil je heel veel kracht en sterkte toewensen.

    Liefs Laila

  2. De stilte opzoeken lijkt soms zo moeilijk, maar het is zo heilzaam! De rotzooi in je hoofd kun je in alle rust ordenen, wat niet betekent dat het er niet meer is, maar dat alles op zijn plek ligt.
    Ik heb erg veel bewondering voor hoe je alles omtrent de rouw aanpakt en dat je er zo bewust mee bezig bent. Ik denk dat dat laatste heel belangrijk is om in een vroeg stadium te doen, als veel herinneringen nog vers zijn. Sterkte ermee!

    Liefs Susanne

Geef een reactie

