Antwerpen 2007

Ik werd ’s nachts al een keer wakker met het gevoel: er klopt iets niet. Ik wist dat ik naar Antwerpen zou voor 2 dagen, maar waar ging ik eigenlijk heen? Ik had via internet een hotel gereserveerd voor Sas en mij, maar hoe heette het in vredesnaam en had ik een bevestiging ontvangen? Beetje vaag dus. Duidelijk geval van “vrouw-laat-anders-man-altijd-alles-organiseren”…Dan liggen de papieren netjes op een stapeltje klaar…

Nou inderdaad, na een aantal telefoontjes, kordaat verricht door Sas, bleek niemand in Antwerpen nog op de hoogte van onze komst. Eerste de beste (luxe) hotel dus maar geboekt en weg waren we, om 9 uur zoefden we richting A. Binnen 2 uur waren we er. Dank zij de Tom-Tom redelijk snel gevonden. Hoewel bij 1 verkeerde afslag mevrouw Tom helemaal de kluts lijkt kwijt te raken en ons in een wirwar van straatjes dreef. Gelukkig reed Sas en arriveerden we uiteindelijk bij ons gedrochtige hotel:

Hotel_astrid_plaza Park Plaza Hotel.

Toen moest het serieuze shoppen dan maar beginnen.
Eerst kamer bewonderd, uitgepakt, en toen zijn we gaan lopen. Naar de binnenstad en de beroemde Meir. Maar eerst koffie! Op een terrasje, ook al was het nog niet zo warm…De taart vonden we toch te belachelijk duur, dus hebben we ergens om de hoek van het terrasje 2 wafels gekocht waarvan de opbrengst voor een project in Indonesie was, voor slachtoffers van de tsunami. Smaakte toch beter ondanks het feit dat het geen verse wafels waren. (Ik had natuurlijk direct gewetensnood, liep ik de meest onnodige inkopen te doen, hmmm…)

De eerste de beste winkel die we binnengingen was al direct een succes. Een soort H&M, maar dan iets minder trendy (tenslotte ben ik van middelbare leeftijd!). Eigenlijk was ik daarna wel klaar. Maar voor Sas was het serieuze shoppen pas begonnen… Nou ja, we hebben veel gelopen, veel gezien, af en toe lekker bijgekomen met koffie of een broodje. We kwamen in steeds leukere straatjes, met kunst en tweedehands/vintage kleding. Episode is zo’n winkel. Echt boordevol met netjes gesorteerde kleding uit de jaren ’60-’80. Geweldig. Ik ben er helemaal weg van. Niet om zelf te dragen maar wel om het te zien (dragen). In Belgie zie je veel jongens met oude herenbroeken bijv., die dan op de heupen worden gedragen, met het kruis halverwege de bovenbenen…

Wafels, zon, veel wandelen, links rechts, rechts, links..Steeds weer de Grote Markt met kathedraal als orientatiepunt. Bij de Schelde op zondag heel rijk geflaneerd in de zon.

Koekebakske in de Kammenstraat, tweedehandskleding op de Vrijdagmarkt, en de Onze Lieve Vrouwe kathedraal. Daar hebben we een dienst meegemaakt, en een kaars aangestoken voor onze geliefden. En gebeden. Wat een sublieme plek om tot rust te komen en Gods grootheid te ervaren. Zo’n kerk die daar al eeuwen staat en zo prachtig is gebouwd en zoveel geschiedenis heeft doorstaan. Ik word er altijd rustig en wilde dat ook protestantse kerken die functie konden hebben. Rust, bezinning, aanbidding, voor de vermoeide shoppers.

5 gedachtes over “Antwerpen 2007

  1. Sas

    hey lieve moeders, denk aan je! Ik heb heel erg genoten in Antwerpen, thanks for taking me with you! als je je weer wat beter voelt gaan we gewoon nog een keertje, tis toch maar 1.5 uur rijden toch?! love you. een dikke knuffel voor vandaag.

Geef een reactie

