Iek, Ama, Inna en Allie

Niek en Jes waren er vanmiddag. Ze waren er al toen ik uit m’n werk kwam. Samen zaten ze op de bank toen ik van buiten naar binnen keek. ‘Ama!!’, roept Niek blij uit als hij mijn platgedrukte neus door het raam ziet. Wat heerlijk toch om zulke onverdeelde blijdschap te zien bij mijn verschijning. Jes was ook blij hoor, maar toch anders..:)

Niek was inmiddels vriendjes met de poezen. De poezen waren er nog niet zo zeker van of zij vriendjes met Niek waren. Niek’s onvoorwaardelijke liefde gaat nl. gepaard met onvoorspelbare bewegingen en daar zijn onze poezen niet zo weg van.
‘Inna!’, roept Niek hard, als Gina stiekum aan zijn liefde tracht te ontsnappen. En: ‘Allie,tout!’,wanneer Charlie een vluchtroute over de tafel uitprobeert. Niek stampt met z’n voetje, en zwaait dreigend met z’n vingertje: ‘Tout’. Hij heeft Kim en mij gezien wanneer de poezen kattenkwaad uithalen en wij enig respect trachten te kweken in eigenwijze poezen-brains. Niek kijkt er zelfs net-alsof boos bij. Hij draait zich om en kijkt me aan met een blik van: zo, dat hebben we ze weer even geleerd, geen rare geintjes…

Cd’s hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op Niek. ‘Ied!’, zegt hij bij het geluid van alles wat in de verste verte maar op muziek lijkt. Als ik een wijsje neurie bij het lopen door de kamer, kijken twee donkere blije ogen me aan: ‘Ama, ied!’. (lied=muziek)

Als een echte jongen loopt hij met handenvol autootjes rond en maakt grommende geluiden die erbij horen. ‘Ootoo!’. Op dit moment z’n grote liefde. Knuffels? Geen belangstelling. Zelfs de duplo lego is even van ondergeschikt belang. Nu alle autootjes van oom Lukas (Kak, …sorry Luuk..) tevoorschijn zijn gekomen is het een paradijs op aarde hier in Scheveningen.

‘Sitta?’, is nog steeds het meest gezellige verzoek. Of Niek draait z’n kontje richting mijn schoot, wanneer hij dit zegt en duidt daarmee aan een poosje daar te willen bivakkeren, of hij wijst met een vingertje naar een in de buurt opgestelde stoel en voegt ‘ook’ toe en ‘Ama’. Dan hebben we een hele zin zowaar! Onderwerp:ama; gezegde: sitta; en bijwoord:ook! ‘Ama ook sitta?’. De vraagteken klinkt in de toon door.  Zo zaten we vanmiddag bij de Kringloop samen aan een (kleuter)tafeltje. Mamma lekker rommelen tussen de tweedehandskleding (niks leuks :(….) Ama en Iek tussen het tweedehands speelgoed..wel leuke dingen, maar ach, ‘Iek heeft al genoeg even.

Grappig detail…: Niek wil heel graag sleutels vasthouden, hij noemt ze ootoo’s, vanwege de begrijpelijke link. Hij had mijn fietssleutels vast, waar ik me een beetje bezorgd om maakte. Nee, zei Jes, hij geeft ze weer terug als hij ze niet meer hoeft. Ik was daar wat sceptisch over. Maar zowaar, als Niek iets anders wilde pakken kwam hij eerst naar me toe: ‘Ama, ootoo’s’, en overhandigde me de sleutels ter bewaring…Om ze na een poosje weer op te eisen, ‘ootoo’s?’

Hij gooide overigens wel mijn simkaartje (van m’n mobieltje) in de prullenbak, zonder dat we het beseften…Bah, hoorden we hem zeggen en de prullenbak in de keuken open en dicht doen (Niek ruimt alles keurig op, schilletjes, papiertjes enz.). Later, toen ik nergens m’n sim kaartje kon vinden (Dos en ik waren met mobieltjes bezig geweest) ging er bij Jes opeens een lampje branden: Zou Niek???????? En ja, hoor, na de inhoud van de prullenbak aan een grondig onderzoek onderworpen te hebben (bahhh) mocht ik het kleine maar zo ‘kostbare’ kaartje terugvinden!!

Ama heeft laat gestemd, nadat Iek weer richting Utrecht reed. Tweemaal Chris Schaapman, CU. Wildvreemd iemand vroeg of ik door hem gemachtigd wilde worden om CU te stemmen. No problem. M’n collega idem dito, dus: 4x Chris! Gaat ‘ie het halen?? Nu dus even Ferry kijken

3 gedachtes over “Iek, Ama, Inna en Allie

Geef een reactie

