foto’s, maar niet van sas…

Niek1_2

Met Kees z’n telefoontje genomen, gisteravond op het feestje voor SasNiek2_1  haar 24e verjaardag. Ik had natuurlijk een foto van Sas hier moeten hebben, maar ik heb op m’n laptop geen foto’s van haar, die komt nog.

Hier alsnog de foto van onze jarige jet, genomen bij kaarslicht.

Sas_kerst_2007_1Gezellig met z’n allen gegeten, hartige taarten, van mij en Sas, iets Mexicaans van Eelke, en een dodelijk chocotoetje Van Jes en Sas…2 soorten brownies, een met icing, de ander met chocosaus..en daarnaast 2 bolletjes ijs, volgens mij Ben en Jerries. Steunend hebben we de rest van de avond uitgezeten. Er ging nog net een kop koffie in.

Eigenlijk is Saskia vandaag jarig, maar ik zie haar verder niet. Ze werkt en gaat vanavond naar dansen. Raar hoor….

Niek was gisteren trouwens niet van plan de gezelligheid vaarwel te zeggen om te gaan slapen..Niek is een echt gezelschapsmens en hij geniet van bij elkaar zijn en is druk met iedereen te ‘bezoeken’. Even kijken, even ‘zittezit’ zoals hij zelf naast iemand zitten noemt. Sas kreeg cadeautjes en dat vond hij zeer interessant. Helpen met open maken, en dan vol bewondering heel hard ‘ooohooo’ roepen.  Als mamma ging staan, wees hij met een gebiedend armpje: zittezit! Een staande mamma kondigt bedtijd aan, dat voelde hij haarscherp aan.

Maar ja het moest er toch van komen.Om half negen ondernam Jes de eerste poging. Dapper zwaaide hij daaag, en wilde dat oma nog even mee ging. Afscheid nemen uitstellen. Vond oma ook wel een goed idee. Maar slapen wilde Niek niet. Een klagelijk gehuil kwam er van de bovenverdieping. Na een kwartier ging oom Lukas hem in slaap zingen. Niek z’n meest geliefde bezigheid al vanaf z’n geboorte: gedragen en zachtjes toegezongen worden. Gaat uitstekend. Niek hangt tegen je aan alsof hij in een diepe slaap zakt, hoofdje in je nek. Luuk liet zich foppen en wilde hem lekker in z’n bedje leggen. Niek was ONTROOSTBAAR. Uppaaaa, Uppaaaa….!!! (zo noemt hij alle volwassen familieleden)
Nou, dan maar even naar beneden. Jes is geen harde moeder (ik ook niet…) en het ventje zat met z’n armen stijf om haar nek op schoot. Blij als hij was weer beneden te zijn werden ik en anderen in zijn nabijheid bedolven onder de kusjes…Ik vond het niet zo erg dat Niek niet slapen wilde🙂. Jes wel…:( Die zag de nacht al aan zich voorbij trekken met een onrustig slapend jongentje. Sorry Jes, en toch vond ik het zo heerlijk dat ie erbij was!

Ook nog even bij moeders geweest vandaag

Even maar bij haar geweest, maar lang genoeg. Ze ligt op bed en was nu op haar kamer ipv de huiskamer. Dat is wel beter, merkten we. Ze heeft minder prikkels waardoor ze rustiger is. Ze lag zelfs een beetje te doezelen toen ik binnenkwam. Haar stemming was wisselend. Toch heeft ze in de korte tijd dat we er waren wel een paar keer geglimlacht en op een gegeven moment zei ze duidelijk, in Kim’s richting kijkend, ‘wat een mooie man’..Moeders heeft altijd een goeie smaak gehad op mannengebied, ha, ha…

Telefonisch contact met de arts gehad en dat verliep goed. Hij zal zeker anti-biotica voorschrijven als er sprake van een urineweginfectie is. Als pijnbestrijding dan, zeg maar. Hij was wel duidelijk dat zijn beleid nu palliatief is en hoopte dat wij daar ook mee in konden stemmen. Nu, dat is zeker het geval. Haar zo comfortabel mogelijk maken, desnoods met morfine tegen de pijn. Volgens een van de verzorgenden die moeders goed kent en veel verzorgd (ze is evv’er van moeders) heeft ze veel pijn in haar benen. Door de verkramping als gevolg van de Parkinson? We weten het niet maar ze geeft veel pijn aan tijdens de verzorging. Daar moet i.e.g. pijnstilling voor komen.

Morgen zou deze e.v.v’er ook met een strip testen of er spraken is van een ontsteking. Iedere dag is er weer een. Mijn gebed is iedere dag dat ze spoedig mag sterven en bij God mag zijn.

Ik zong ‘ De Heer is mijn herder’ het slaaplied wat ze altijd vroeger voor ons zong en dat neuriede ze even mee. Ook ‘ Op de grote stille heide’, een topper toen ik klein was, gaf even herkenning. Na psalm 23 zei ze ‘prachtig’ en zuchtte diep. Daarna kon ik niets meer dan 100% beter weer naar huis!!

6 gedachtes over “foto’s, maar niet van sas…

Geef een reactie

