long time no see

Na ruim twee weken weer bij moeders geweest. Ik was steeds verkouden, griep gehad, maaaar ik stelde het bezoek ook uit merkte ik. De laatste keren waren zo moeizaam en was ze zo van streek en boos dat ik er tegenop zag om te gaan. Van morgen werd het echt weer tijd. Moeders zat in haar rolstoel, was rustig en keek me doordringend aan toen ik bij haar stond. Toen lichtte haar gezicht op en zag ik de herkenning. Ik noemde m’n naam,"margreet" en met een zucht zei ze; "jaaa" en moest toen een beetje huilen. We hebben wat geknuffeld, en daar moet ze, als ze in een goeie stemming is altijd een beetje om lachen. Anders verdraagt ze het slecht en draait zich weg. Vanmorgen vond ze het duidelijk fijn, en ik dus ook!! Het rof me hoe broos ze eruit ziet. Zo oud. Haar velletje is droog en flinterdun. Ze wordt behandeld voor doorligplekken omdat ze nu de hele dag zit of ligt.

Op de afdeling een heel aantal nieuwe gezichten. Wel prettig, nieuwe mensen zijn vaak nog van een redelijk niveau en dat merk je direct op de afdeling. Er wordt veel meer heen en weer gelopen en dus ook meer gekibbeld:"niet aan zitten" roept een niet meer zo nieuwe bewoner, als een nieuwe dame nieuwsgierig mijn jas wil onderzoeken. Een nieuwe meneer komt gezellig een kop koffie bij ons drinken en wil weten hoeveel kinderen we hebben. Een volgende mevrouw, die voortdurend schuifelend door de zaal beweegt zegt iedere keer tegen mij dat ze toch echt niet weet wie ik ben.
Een beetje leven in de brouwerij vind ik wel gezellig. Beter dan het doodstille staren’ wat vaak de sfeer bepaald in de zaal.
Nieuwe gezichten op de zaal betekent overigens wel dat er dus in de laatste 2, 3 weken een heel aantal vorige bewoners overleden zijn. Zo snel en plotseling als dat dan gebeurt!

Geef een reactie

