Sixties

Vanmorgen even in de Sixties! rondgelopen. The Doors, Eagles, Beatles…Minirok, broekpakken, stapelstoelen, Martin Visser, Cobra, peace, demonstreren, flower power, moord op Kennedy, Martin Luther King, Vietnam, president Johnson, Bob Dylan..

Alles in anderhalf uur op de tentoonstelling Sixties! in het Gemeentemuseum den Haag.
Aan de ene kant herkenning, maar bij veel ook weer niet. Ik ben van 1955 en was denk ik net te jong om het allemaal mee te krijgen als bijzonder, als anders. Toen ik tiener werd was veel al normaal. Broeken dragen, functioneel meubilair (alles werd opeens teak en skai bij ons thuis, ik vond het best, maar oudere broers en zussen waren verontwaardigd dat er opeens nieuwe meubels stonden, in ieder geval mijn oudste broer, zei mijn moeder altijd. Mijn moeder hield wel van veranderen, maar hij blijkbaar niet. Ik zie die moderne meubels nu op oude foto’s staan en vind ze armetierig en tegelijk geweldig: zo zestiger jaren!).

Op de tentoonstelling is veel aandacht voor kunst en mode uit die tijd.
Van de kunst werd ik niet vrolijk, minimalistisch meest. Hoewel het spelen met bestaande materialen (kurk, spijkers, stof) gecombineerd met verf wel weer hele mooie composities opleverde. Maar heel duidelijk zie je bij sommigen dat schilderen op zich ophoudt te bestaan. Alles gaat om het idee, de filosofie en dan beginnen de video-installaties en zo. Very high-brow. Paradox: gewone mensen moesten betrokken worden bij Kunst. Een Amerikaanse kunstenaar legde een wit vel papier op straat. De voetstappen op het papier was zijn kunstwerk. Hmmmm.

Oude Polygoon journaalbeelden zijn altijd een traktatie, vind ik. Wat lijkt dan die hele hippie beweging infantiel en onvolwassen! Maar ja, dat was ook zo, denk ik, als reactie op de zeer serieus ingestelde generatie van voor en vlak na de oorlog. Wel een typisch voorbeeld van een welvarende maatschappij, waar mensen zoveel tijd hebben om zich met onzin bezig te houden..Excuse me.

Ik vond de voorbeelden van de zg. India mode het mooist. Jassen van tapijtstof, jurken van zware pluche gordijnstoffen..prachtig, heel exotisch. Ik heb er zelf ook nog wel een tikje van meegekregen maar toen was het al zeventiger jaren.

Er liepen opvallend weinig jonge mensen en véél senioren. Ik hoorde een dame van zeker zestig uitgebreid vertellen aan haar vriendin over de broek van Jimi Hendrix die daar hangt, hoe hij die had uitgetrokken omdat ie stuk ging tijdens het optreden en hem toen de zaal in had gegooid. De slimmerik die ‘m opving heeft hem bewaard en nu hangt het ding achter glas in een museum. Een roze fluwelen, versleten broek.

Ik zal de  broeken van mijn echtgenoot voortaan toch maar niet meer naar de Kringloop brengen.

3 gedachtes over “Sixties

  1. Janneke

    Ik ben helemaal weg van de sixties! In ons huis zijn vele sixties meubels en accesoires te vinden! Ook veel van de sixties kleren vind ik gaaf. ik vind de sixties fantastisch!… maar ik geef toe dat ik dat misschien ook vind omdat het voor mij natuurlijk volkomen onbekend terrein is…
    Leuk om naar zo’n tentoonstelling te gaan!
    groet

  2. janke

    Oh ja ,wat mode en haar betreft was het echt de beste tijd ooit.
    Ik herinner me natuurlijk ook jou en Kim nog met lang haar en Kim met John Lennon brilletje.

Geef een reactie

