een weekje niet veel

Deze week werk ik niet en moet mezelf thuis vermaken. Eigenlijk wel vreemd. Ik kom toe aan allerlei dingen die normaal gesproken blijven liggen. De was hangt in een keer aan de lijn terwijl ik die meestal een dag later terugvind in de machine. Er is tijd om gelijk te vouwen zelfs. Verder heb ik vandaag Kim’s kamer opgeruimd. Stapels oud papier weggegooid, geordend en zowaar, z’n bureau is weer toegankelijk.

We hebben sinds een paar weken geen tv meer. Lekker. Ik vind het wel best eigenlijk. Af en toe kijken we nieuws op de PC, gaat prima.

Lees meer nu. Heb net een boek uit van Charles Williams, uit de dertiger jaren. Bovennatuurlijke thriller:Descent into Hell. Williams was christen en probeert in zijn boeken op die manier het bovennatuurlijke een rol te laten spelen. Heden, verleden en toekomst spelen  door elkaar heen, levenden en doden bestaan tegelijk en hebben contact. Ingewikkeld, maar wel met hele mooie en diepe gedachtes.

Daarna, deze in sneltreinvaart, Spijkerschrift,Abdolah_spijkerschrift van Kader Abdolah.
Over wat er gebeurde in Iran met de hoofdpersoon en zijn doofstomme vader en de rest van z’n familie tijdens het dictatoriale bewind van Khomeiny. Erg mooi.

Nu twijfel ik tussen een opbouwend boek of een escape-boek…Ben ‘ ‘Simply Christian’ van N.T Wright aan het lezen (boeiend, helder) maaaar heb gisteren bij de kringloop 2 boeken van Grisham en 1 van Iris Murdoch gekocht. Welke zal het worden vanavond…That is the question!

9 gedachtes over “een weekje niet veel

  1. janke

    Ik wil zo graag begrijpen hoe het komt dat oprechte christenen zo totaal verschillende mening kunnen hebben over asielzoekers.
    (of in de VS illegal aliens)
    De CU lijkt wel de hele behoeftige wereld welkom te willen heten.
    Ron Gleason lijkt daar toch andere ideeen over te hebben.
    Heb je de augustus ,september posts op zijn blog gelezen? http://rongleason.blogspot.com
    Wat vind jij daarvan?

  2. margreet

    ik denk dat het niet helemaal te vergelijken valt. Ron heeft het over illegale Mexicanen die komen om te werken. enz. CU is vooral bezig met mensen, vluchtelingen, die onder de regels van vorige regeringen legaal verblijfsvergunningen trachten te verkrijgen. Die procedures namen zoveel tijd in beslag dat er inmiddels een generatie is die helemaal geen band meer heeft met een thuisland enz. Voor die groepering wil CU een generaal pardon. Vanaf 2001 zijn de regels helderder en strenger maar in de meeste gevallen is er mee te werken. Hoewel veel vrouwen die slachtoffer zijn van verkrachting daar in de eerste snelle screening niet over durven praten…

  3. Jaran

    Maar als we het hebben over de mensen die voor 2001 zijn binnengekomen dan zijn dat er geen 22.000. Niemand spreekt Verdonk tegen als zij zegt dat die zaken (mensen) allemaal (op een enkeling na) duidelijkheid hebben gekregen. Dat er van die 22.000 misschien wel 10.000 de illegaliteit zijn ingegaan is niet de fout van de VVD. Om die mensen alsnog verblijfsvergunningen te geven vind ik vreemd.

  4. margreet

    Niemand gaat voor z’n plezier de illegaliteit in. Blijkbaar zijn er duizenden mensen die toch dat onzekere bestaan verkiezen boven een gedwongen uitzetting. In vele gevallen is het onmogelijk terug te keren vanwege het ontbreken van juiste papieren of om andere dringende redenenen. Deze mensen worden zonder pardon op straat gezet: zoek het maar uit. Dat kan niet in een beschaafd land, vind ik.

  5. Jaran

    Precies om die reden gooien ze hun paspoort in de vuilnisbak tijdens de reis naar Nederland. Ondanks alle geldende wetten, is er dan iemand die aan het einde van de rit op humanitaire gronden deze mensen alsnog een status geeft. Ik zeg niet dat daar iets mis mee is, maar wel dat het verschijnsel dat gelukszoekers hierheen komen, daardoor in stand wordt gehouden. Met de keuze voor een generaal pardon is dat wel iets wat je erbij krijgt.

    En over plezier gesproken. Kennelijk is het hier in de illegaliteit beter dan in het land van herkomst. Een prikkelende gedachte is dan: wat zegt dat over onze maatschappij als de bodem van de onze aantrekkelijker is dan een compleet andere maatschappij?

  6. janke

    Ha Margreet,
    Gezellige post.net of ik weer even bij je langs kon in de Wortmanstraat.
    Ik ben ook net weer een beetje bezig met de Inklings.
    Ik krijg zin om ook Descent into Hell nog een keer proberen. 25 jaar geleden begon ik eens aan Charles Williams ,maar was toen bang dat het te eng zou worden.
    Heb jij trouwens Iris ,dat boek over de laatste jaren van Iris Murdoch(metAlzheimer’s) gelezen?
    Ik vond het heel ontroerend.

  7. margreet

    Nee, ik heb het boek niet gelezen. Er is ook een film van gemaakt, maar niet gezien. Ik wist niet dat het op een boek gebaseerd was, dat lijkt me mooi om te lezen, zal het opzoeken. Waarom bedankte je me trouwens??

Geef een reactie

