conflicthantering

Door een tijdelijk zeer moeizaam verlopend contact met iemand (geen familie!!:))ben ik de laatste dagen veel aan het nadenken over wat communicatie nu eigenlijk is. En hoe spreek je waarheid in liefde zonder te verzanden in weer een oeverloze discussie van welles, nietes? Ik bid vaker, merk ik en word weer naar de Bijbel gedreven. Als iemand het weet, is het God toch wel? En dan vooral als de mens Jezus.

Maar ja, ik ben Jezus niet, is dan een van de conclusies die ik direct moet trekken. Ik ken het hart niet van m’n gespreksgenoot, en ik ken m’n eigen hart niet goed genoeg om al m’n beweegredenen zuiver te kunnen beoordelen. Ik merk wel dat door gebed en Bijbellezen m’n eigen hart meer aan onderzoek toekomt dan ik aanvankelijk bedoelde..

Er valt ook weer een ander licht op wat Johannes schrijft in z’n evangelie: Jezus als Woord (communicatiemiddel bij uitstek) werd vlees, kwetsbaar in hoge mate. Hij verplaatste Zich op een onnavolgbare manier in de situatie van mensen.  Kon dus helemaal redeneren en invoelen vanuit wat wij ervaren. Dat weerhield Hem er toch niet van af en toe goed boos te worden en de waarheid te zeggen tegen anderen.

Er ligt ergens een les. Communiceren is me verplaatsen in de ander, en toch vasthouden aan mijn eigen visie als legitiem. Maar, en daar ligt de grote hobbel: ook mijn eigen visie moet ik bereid zijn om bij te stellen, aan te passen, omdat ik Jezus niet ben. Hij is de Waarheid in Eigen Persoon, zonder een spoor van zonde. Ik ken die waarheid maar in stukjes en beetjes en wel het minst misschien de waarheid over m’n eigen onuitstaanbaarheden.

=================================================================

Zucht. Wat is gewoon lekker kwaad en onredelijk zijn toch een stuk makkelijker…                     

                                                                                                                                    
Conflict_cartoon_3

            

Een gedachte over “conflicthantering

Geef een reactie

