abortus?

Met grote letters was dat de titel van de dagelijkse column in het AD/Haagsche Courant, één van de kranten die ik lees vooral voor de Haagse bijlage. Ik dacht al half "laat maar", vooral toen ik in de openingszin las dat de EO in een programma had aangetoond dat in een ziekenhuis in Nederland 2 abortussen hadden plaatsgevonden vanwege een hazelip van de foetus. Ik dacht, nou verder hoef ik niet te lezen, de rest is voorspelbaar: heksenjacht, fundamentalisten, hypocrieten en meer van dat soort objectieve argumenten voor het recht op abortus zullen nu wel volgen. EO en abortus dat is de beste combinatie voor spot en ridiculisering, toch?
Mijn verbazing was groot toen de schrijver zeer serieus was in z’n kritiek op de houding van ouders die zoiets doen. "Kinderen zijn best leuk, maar ze moeten wel perfect zijn, het oog wil ook wat".
Het stuk blijkt aan het eind geschreven te zijn door een blinde. Volgens mij een cabaretier, Vincent Bijlo. Hij schrijft: "Stel dat hij blind zou worden, onze nieuwe foetus. Afdrijven, meteen! Dat loopt maar overal tegen aan, ziet niet wat voor stuk van een moeder hij heeft, heeft niets aan kleurboeken, kan niet meedoen aan spelletjes  als tikkertje en wordt bovendien gepest.
Wat ben ik blij dat zulke testen nog niet bestonden in de tijd dat ik geboren werd. Als ze wel hadden bestaan had u misschien dit columnpje niet gelezen."

Ik ken deze meneer verder niet maar zulke stukken helpen mee om mensen die weinig op abortus tegen hebben duidelijk te maken waar je eigenlijk mee bezig bent.   

Geef een reactie

