aan, pffff, die, bula,bula

Niekepiek
Ik heb na bijna 2 weken m’n kleinzoon Niek weer gezien. Staat altijd garant voor een megadosis feel-good hormonen. Nou, dat klinkt wel erg ‘alles is chemie’, zo bedoel ik het niet. Er gaat gewoon een scheut warmte door m’n lijf en zo’n bewuste ‘wat hou ik intens veel van je’ gewaarwording..heerlijk.  Ik vind dat iedere keer weer een geschenk uit de hemel. Die ondeugende snoet, donkere glansogen, gekke bekken en (na een poosje wennen) dikke knuffels, dat is nergens te vinden en voor geen geld te koop. Ik behoor nog niet tot de groep bevoorrechten die kusjes krijgen. Bij mij keert hij me een koninklijke wang toe die ik kussen mag. De kusjes bewaart hij voor pappa en mamma, tante sas en oma Engelaar, die hem vaker ziet.

Niek groet de wereld
Praten doet hij ook steeds meer. ‘Hojo’ met luide stem als er mensen binnenkomen (hallo), ‘die’ bij alles wat hij wil, ‘mamma’ als hij aan tafel met het potje pesto speelt (deksel erop, deksel eraf) omdat hij weet dat het eigenlijk iets uit mamma’s domein is. Mijn lipstick is bula bula, met z’n tongetje bij de ‘l’ zichtbaar, een soort nabootsing, denk ik, van hoe het woord lippen of zo in zijn oren klinkt. Ik kan hem eindeloos observeren en naar hem luisteren, zo boeiend vind ik die ontwikkeling van taal en zijn beleving van de werkelijkheid. Oh ja, als je zegt sshht, stil zijn, doet hij z’n vingertje voor z’n lippen en blaast enthousiast: pffff. Dat heeft hij op de chreche geleerd. Als hij een dutje moet doen ligt hij honderduit te kletsen en houd hij waarschijnlijk andere kinderen wakker. De leidster komt hem dan waarschuwen: niek, (vinger voor de lippen) sshhht, stil zijn. Nu is dat grote lol natuurlijk.

Garnalen?en vriendendienst
Vandaag een volle zondag. Vanmorgen vriendendienst, laagdrempelige dienst met veel andere liederen, een bandje, solozang, een filmpje opgenomen op de boulevard. Erg sterk.
‘Kent u het woord genade?’ was de vraag. Garnalen??? verstond iemand, ‘dat is een soort vis’. Logisch op de boulevard van Scheveningen? Heel boeiend om de reacties te horen van heel verschillende mensen. De preek noemde genade een confrontatie met jezelf. Niemand heeft eigenlijk vanuit zichzelf affiniteit met genade. Hoezo ik blind, hoezo ik gevangen, hoezo ik gebroken? Om genade te zien en ontvangen moet je eerst God’s definitie van kwaad en zonde onderschrijven. Dat stuit op enorm verzet, bij ons, bij heidenen toen en nu en bij Joden uit de tijd van de Bijbel toen ze Jezus uit de synagoge joegen: rot op met je praatjes. Wie denk jij dat je bent, timmerman. (Lukas 4) Jezus maakte zichzelf helemaal leeg van al z’n heerlijkheid in de hemel om mens te worden. Wij moeten ons leeg maken van trots en opgeblazenheid om volgeling van Hem te worden. Dat is genade.

Maaltijd
s Middags na de dienst een maaltijd voor nieuw-ingekomenen. Leuk om een rondje te doen en te horen wie wat doet en waarom ze naar den Haag gekomen zijn. Heel nuttig en gezellig. De sfeer is altijd zo dat je uren door kan kletsen zo boeiend is het om nieuwe mensen te ontmoeten en hun verhaal te horen. Maar het is een slechts een aanzet om nieuwe mensen een kleine start te geven. Goeie zaak, die we regelmatig willen blijven organiseren. 2 of 3 x per jaar.

Literatuur Leesclubje?
Er waren zoveel echte lezers aanwezig (bleek uit de ‘wat zijn je hobbies’ vraag)dat ik dacht: hé, we kunnen wel een literatuurleesclubje opzetten. Leuk om met elkaar te praten over nieuwe boeken en hun inhoud. Zal het idee eens droppen bij deze en gene. Cultuur is nog altijd een ondergeschoven kindje onder gereformeerden…

Kunstexpositie met opbrengst voor kerk?
Leuk lijkt me ook een kunst-expositie te organiseren met werk van leden, Groot den Haag en wie verder wil. Verkoop waarvan een percentage naar de kerkkas gaat voor opknap van gebouw. Je kunt de buurt uitnodigen, lezingen/introducties in christelijke kunst verzorgen enz. enz. een hapje een drankje alles voor een faire toegangsprijs. Zelfs wat lunchconcerten, koormuziek, orgelmuziek enz. Genoeg talent.
Wie dit leest en leuke/nuttige suggesties heeft: laat ze horen!

TV op zondag
En toen was de koek op. Juliana gekeken. Helemaal niet slecht, tot onze verbazing. geeft best een goed beeld van het verstikkende klimaat waarin Juliana opgroeide met zo weinig inbreng van persoonlijke voorkeur en karaktereigenschappen. Boer zoekt vrouw vinden we beiden een akelig programma. Het is eigenlijk niks meer dan een veredelde Big Brother. Voyeuristisch, vernederend om mensen in hun kwetsbaarheid zo op de hielen te zitten met een camera….ook al weet iedereen dat dit erbij hoort, ik vind de formule niet ethisch. Als mensen bereid zijn zo een man/vrouw te vinden, laat de camera dan een compilatie filmen: hoe kwam het zover. Maar dit op de voet volgen: stuitend. We verschillen van mening met bijna 3 miljoen mensen in Nederland blijkbaar…

15 gedachtes over “aan, pffff, die, bula,bula

  1. janke

    Fijn datje weer lekker veel schrijft.
    Ik vind de taalontwikkeling ook het allerleukste.
    Weetje nog van die grote rol electiciteits kabel in Kampen .dat Kim aan Jesseca had verteld dat het iets was met “electricity”
    en dat Jesseca jou terugvertelde dat het
    was voor de “christmastree”?
    ik vond dat toen altijd o interessant dat e twee talen praatte. ( sorry,kheb problemen met mijn keyboard oals je iet…)

  2. In de GKV van Houten doen ze wel vaker culturele dingen, zoals exposities van werk van leden. Ook veel met muziek!

    Mart en ik vinden Boer zoekt vrouw juist wel leuk. Misschien ook vanwege mijn ‘plattelandsachtegrond’. Wij vinden het heel boeiend om dat aspect te zien, hoe veel werk een boerenbedrijf met zich meebrengt en dat het dan geen peuleschil is om een geschikte partner te vinden. Ik vind het ook veel ingetogener dan veel van die commerciele series. Je ziet echt niet alles en ik vind de deelnemers ook veel puurder en oprechter.

  3. Boer zoekt vrouw…sorry, misschien was ik wat ongenuanceerd. Ik ken de serie niet goed genoeg om dat boerenaspect te zien. Ik vond gisteravond zo’n stuitende scene toen van de 2 vrouwen er een weg moest en dit alles onder veel tranen van alle drie..Dat kwam zo bizar over.

  4. Thea

    Je zou contact op kunnen nemen met Hans van Seventer voor een paar goede ideeen. Wij hebben destijds in Dordrecht tot 2 x toe ‘kunstdagen’ georganiseerd. Erg leuk. Daar heb ik mijn schilderij van Jan van Loon bemachtigd. Ik wil ook Leny Horsman en Jannie wel eens vragen, die zaten toen in de organisatie.

Geef een reactie

