Bier, schnitzels en Goethe

Ik heb vandaag zo waar 2 duitse boeken gekocht! Sinds ik in 1971 een halfslachtige poging deed om duits te studeren, die op niets uitliep, heb ik eigenlijk nauwelijks nog belangstelling gehad voor Duitsland. De Aldi was in feite het eerste duitse fenomeen wat me iets deed. Er kwam in elk geval heel lekker spul uit dat land, voor weinig geld.

Op m’n poll laatst, waarin ik vroeg wat voor associatie men had met Duitsland, reageerde meer dan de helft dat ze aan de 2e WO dachten, aan schnitzels en bier.

Erg toch. Maar goed, ik geef direct toe dat mijn interesse pas weer is gaan bloeien na lezing van “Europa” van Geert Mak.  Ik kan niet eens goed omschrijven waarom. Ik kreeg een soort schaamtegevoel z³ onwetend te zijn wat betreft een land dat notabene m’n buurland is. De oorlog is 60 jaar geleden beeindigd.  Zestig jaar!  En toch is mijn generatie nog zo sterk beinvloed door wat toen gebeurde. Ik ben 10 jaar na de oorlog geboren.  Hoe ouder ik word hoe dichterbij de oorlog dan lijkt. Wat is nu 10 jaar?  Ergens in m’n onderbewustzijn leefde altijd de vraag, wanneer ik in Duitsland was en er oudere mensen sprak: wat deed jij in de oorlog?

Inmiddels zjn de beelden bijgesteld.  Nederlanders waren niet zo heldhaftig als we vlak na de oorlog voorgaven te zijn geweest en in Duitsland leefden velen in volstrekte misere omdat ze zich afzijdig hielden, niet mee wilden in de waanzin.  Maar je moest wel bijzonder sterk en onafhankelijk zijn om je tegen de massale hersenspoeling te verzetten.

Ik heb vandaag een boek gekocht, een autobiografie van een vrouw geboren in een aristocratische familie in 1913.  Ze beschrijft haar leven vanaf 1918 tot aan de wending in 1989. Ben begonnen met lezen en gelukkig: ik kan het volgen en het is nog boeiend ook.

Oh, een cultureel puntje: Goethe heeft in Wetzlar (vlakbij Asslar) gewoond (zie plaatje) en toen het verhaal geschreven :die Leiden des Jungen Werthers. Gebaseerd op historische feiten en liefdes. Nou dat is toch even wat anders dan schnitzels en bier!

Die hier overigens fantastisch smaken….Het bier dan. Schnitzels nog niet geprobeerd.

Geef een reactie

