paspoort vermist

Enig idee hoe de bureaucratie in Nederland werkt?  Vast wel. Iedereen heeft wel eens in een lange rij bij loketten van de gemeente gestaan om copieen uit geboorteregisters en weet ik niet wat op te halen. Het is allemaal redelijk logisch en te begrijpen waar bepaalde documenten voor nodig zijn, hoe lastig het ook kan zijn.

Wat ik echter totaal niet snap is dat mijn moeder op haar 88ste, wonend in een verpleeghuis, dementerende, nog een id-kaart nodig heeft. Om ingeschreven te worden in de nieuwe woonplaats moet een copie van haar ID kaart overgelegd. Het lieve mens had er een uit de 80-er jaren denk ik, maar waar was dat ding? Twee verhuizingen, je moeder dementeert, een paspoort heb je nodig voor reizen (denk je), dus wie let op dat documentje?  Ik niet.  Nergens te vinden dus. Helaas, mevrouw moet dan, na aangifte bij de politie, persoonlijk een nieuwe aanvragen. In uitzonderlijke gevallen doet een ambtenaar ook huisbezoek heb ik vernomen, dan zal er een stempel worden gezet dat moeders niet meer zelf kan tekenen. Nou dat is dan fijn geregeld.  Ik heb nu aangifte gedaan, met dat document moet ik naar Dordrecht, daar krijg ik dan papieren mee, in Schiedam gaat de inschrijving van start en het nieuwe paspoort?  Dat moet mevrouw persoonlijk ophalen. "We hebben een rolstoellift, hoor". Wat is het leven toch ingewikkeld en tijdrovend soms.  Kan dat nou niet anders voor mensen die in de omstandigheden verkeren zoals mijn moeder?

2 gedachtes over “paspoort vermist

Geef een reactie

