als jongere oudste zijn

Lukas is gisteren bevestigd in het ambt van ouderling, om het met kerkelijke taal te zeggen. Het geeft iets meer weer van de leiding van God die er is in de hele zaak. Niet 1 op 1. Maar het is gelukkig geen parlementsverkiezing, zo’n ouderlingen/diakenenverkiezing. Ik weet heus wel dat er allerlei menselijke en verkeerde (niet direct hetzelfde!) motieven een rol spelen in het proces. Maar ik hou vast aan de leiding van God, door alles heen. Juist dat is het wonderlijke van God, dat Hij Zich geen strobreed in de weg laat leggen door menselijk gekonkel om Zijn eigen doelstellingen te halen. Het grote Voorbeeld is natuurlijk Jezus Zelf. Je kunt geen langere lijst van foute, zondige, jaloerse motieven bedenken bij mensen die Hem uit de weg wilden ruimen. En toch. Kijk hoe God dat gebruikt heeft!

Zo kijk ik dus ook aan tegen alle wendingen en beslissingen in mijn eigen leven. Hoe ondoorgrondelijk ook soms, als ik ze in Gods handen leg zal er, goeie of foute beslissing, toch zegen zijn. In de diepste zin van het woord dan.

Goed, terug naar de ouderlingen van Utrecht Noord West, gereformeerde kerk vrijgemaakt, waartoe Lukas voorlopig behoort. Allemaal jonge kerels, in de bloei van hun leven en dan staan ze daar op een rijtje en zingen: hef nu uw handen naar omhoog, sla naar het heiligdom uw oog. In opperste afhankelijkheid. Dat is zo puur van de Geest. Ik was ontroerd.

Geef een reactie

