cybercafe in Rome

Gevonden! Sinds we niet meer in de B&B in Palestrina zijn kon ik ook niet meer bloggen. Helaas, want vers van de pers zijn de verhalen natuurlijk het beste.
In telegramstijl nu dan maar.
Het weer is perfect met af en toe een bui, natter dus dan in Nederland, en ik denk zelfs iets koeler als ik de verhalen zo hoor. Maar ik ben zeer tevreden want Rome met 20° en zon is warm genoeg. De mensenmassa”s (waar is de hoge komma??) maken het automatisch 5° warmer.

Vandaag zijn we in het Colosseum geweest. Vroeg gekomen dus nauwelijks een rij. Indrukwekkend en zeker de moeite waard. Tot onze verbazing zouden er in het Colosseum, volgens onze gids, geen christenen voor de wilde dieren zijn gegooid. Waarop ze dat baseerde hebben we niet gevraagd, maar gaan we wel eens nader onderzoeken. Ik weet niet anders dan dat er in de 1e eeuw regelmatig christenen daar stierven omdat het niet aanbidden van de keizer als hoogverraad werd gezien. Op de plek waar vroeger de keizer zat, staat nu een groot kruis.

We zijn eergisteren in het Vaticaans museum geweest. Vooral om de Sixtijnse kapel te zien. ook hier vielen de rijen buiten mee, maar wat duurt het eindeloos voor je dan eindelijk de kapel wordt binnengeleid. Ik was al doodop van alle indrukken toen we daar aankwamen. Wat een kunst, wat een decoraties, wat een rijkdommen. De pausen wisten wel wat ze met het geld van de aflaten moesten doen. Gelukkig hadden ze goeie smaak. We hebben een uur of zo doorgebracht in de kapel en verder nog de schilderijen van Rafael gezien. Toen was ik geheel verzadigd, van schilderijen en mensen. Wat is het daar druk!

Toen we buiten kwamen en naar de St. Pieter liepen begon het te stortregenen. Maar ook daar: wachten en door een beveiligingspoortje. Kletsnat de Pièta bekeken van Michelangelo. Prachtig en een regenbui wel waard. De rest van de kerk hebben we gelaten voor wat het is: een grote ruimte vol pracht en praal. Liever naar wat kleinere kerken.

Het Parthenon was een ander hoogtepunt. Ik kan nauwelijks verwerken dat een gebouw al zo lang er staat en twee duizend jaar geleden in al z’n pracht bedacht en gebouwd werd.

Jullie snappen dat mijn voeten al heel wat kilometers hebben afgelegd. Ik ben verbaasd over hoe goed het gaat! Dat is echt een gebedsverhoring want van tevoren heb ik er over in gezeten hoe dat moest gaan met m’n pijnlijke voet. Ik heb ontdekt dat we echt een nieuw matras nodig hebben. Ik slaap in deze Italiaanse bedden (met binnenvering) beter dan in m’n eigen (harde) bed.

Ook van de auto maken we trouwens dankbaar gebruik door naar plaatsen buiten Rome te gaan om even aan de drukte te ontsnappen. Je zit betrekkelijk snel (daar zorgen de Italianen wel voor!)op het (mooie) platteland. Gisteren hebben we een prachtige tocht gemaakt na ons bezoek aan de International Baptist Church in Rome. Mooie dienst bijgewoond en wat mensen gesproken. De meeste leden zijn van niet-westerse afkomst. Afrikanen, Philipino’s, Chinezen en een enkele blanke Amerikaan of Italiaan. De dienst is engelstalig en was heel gelovig en bijbels. De voorganger was een amerikaan die op z’n veertigste tot geloof was gekomen en op z’n 53e via OM de zending in was gegaan. Hij woonde sinds 7 jaar in Rome en had veel contact met roomse gelovigen die naar een echte relatie met Jezus Christus verlangen.

Ons laatste B&B adres is OK wat betreft de kamer, maar vreselijk wat betreft lokatie. We zitten ergens onder een zesbaans autoweg die in aanleg is of zo. De helft van de buurt wordt afgebroken en ziet er daarom totaal verwaarloosd uit…ook een stukje Rome dus.

Mijn tijd is op. Ook onze tijd hier in Rome. Morgen vliegen we terug. Ciao!

2 gedachtes over “cybercafe in Rome

  1. Sas

    joehoe! ik ga zo weg…naar l’abri. jullie stappen vanavond op het vliegtuig naar hier toch? Een veilige reis! en we bellen wel ergens deze week. liefs van mij

Geef een reactie

