tweemaal Caravaggio-Rembrandt

Ik ben op 2 verschillende dagen, met 2 verschillende vriendinnen naar de tentoonstelling Caravaggio-Rembrandt geweest. Erg leuk om zo’n overweldigend mooie expositie voor een tweede keer te bekijken. Wat een meesterstukken én wat een mensenmenigte. Dankzij onze museumjaarkaart kon ik tot 2 keer toe langs een lange rij wachtenden doorlopen naar de ingang. Dat voelde erg luxe. Een aanrader dus die kaart, al was het alleen maar voor dit soort triomfen.. Overigens betaalde ik wel 2 keer 10 euro bij, maar goed.

Ik heb genoten van de schilderijen en ben tot de conclusie gekomen dat Rembrandt ongeevenaard is in stijl, techniek, maar vooral in sfeer. Zo subtiel en intiem als hij menselijke emotie weergeeft, daaruit blijkt dat hij van mensen hield. Het licht in z’n schilderijen is warm, geel, verlicht de donkere nacht en creeert menselijkheid.

Caravaggio is ook een meester in het schilderen van emoties. Maar zijn emoties zijn hard, schel, heftig en schokkend. Net als het licht op zijn doeken. Het voelt aan als licht dat plotseling aangaat middenin de nacht en waarvoor je je ogen sluit, zo schel.

Ik vond het commentaar van de audiotoer treffend. Rembrandt suggereert, Caravaggio registreert, vooral in zijn vroegere werk. Later wordt zijn werk ook wat losser, de penseel wat grover.

Verder vond ik sommige van de schilderijen van Caravaggio nogal uitdagend erotisch. Homo-erotisch noemt de commentaarstem het. Kinderen in verleidelijke posities….Pedofilie is van alle tijden. En altijd afstotelijk.

Ik was eigenlijk niet zo’n Rembrandt-fan. Met m’n vriendin Ans had ik het erover hoe je sommige kunst opnieuw moet leren waarderen omdat er overal van die stoffige, vergeelde posters en ingelijste plaatjes hangen van Hollandse Meesters.

Na deze tentoonstelling(en) ben ik bekeerd. Rembrandt is een echte Meester.

Geef een reactie

