Niek heeft een tandenborstel, geen knuf

Voor het eerst is kleinzoon Niek een nachtje bij ons wezen logeren. Het viel mamma en pappa niet mee zich van hem los te scheuren, maar uiteindelijk reden ze dan richting Zeeland, terwijl Niek zich vermaakte met van alles en nog wat.

Mijn grootste vraag was: hoe zou de nacht verlopen? Niek is niet helemaal voorspelbaar en ik wilde toch wel heel erg graag lekker slapen ’s nachts. Half acht bedtijd, badje, pyjamatje, flesje (ja, ja, het heerlijkste moment van de dag, helemaal lui onderuit op schoot nog een flesje voor het slapen gaan). Klaar voor bedje, maar eerst nog even tandjes poetsen. Ik had van Jes wel gehoord dat hij verknocht was aan z’n tandenborstel, maar er niet meer aan gedacht. Niek pakte de tandenborstel, maar van tanden poetsen was geen sprake. Met een flinke zwiep van z’n arm werd de mijne weggeduwd. Niet tandenpoetsen. Oma wil niets forceren, dus pakt de borstel om hem weer weg te leggen. Neee!!(perfecte communicatie, zonder een woord nog te zeggen) WEL de borstel, NIET poetsen..Ok, ook goed. Oma is tot veel bereid. De borstel geklemd in z’n handje legt Niek z’n hoofdje op m’n schouder en z’n arm (met borstel) om m’n nek. De vaste houding voor het zing-ritueel. Oma’s heerlijkste moment.

En dan is het zover, Niek gaat, met z’n oogjes al half dicht, lekker slapen. Die oogjes sperren zich echter wijd open zo gauw ik de tandenborstel terug wil leggen op de wasbak. Dat is niet de bedoeling. Eerst heb ik het niet eens door en denk dat hij zich bezeert, of zo. Dan snap ik het en na een korte, maar hevige tweestrijd geef ik het ding weer terug. Ok, ok, ga maar lekker slapen met je borsteltje…Intussen ga ik in de kamer ernaast zitten wachten (nou eerlijk gezegd, liggen, want ik ben MOE). Ik denk slim te zijn en wil als Niek slaapt alsnog het borsteltje verwijderen…Als Niek snurkt (doet ‘ie echt een beetje) sluip ik als een dief z’n kamertje in. Heel voorzichtig buig ik me voorover naar de spijltjes, waarachter ik in z’n dikke knuistje het gewraakte plastic stokje ontwaar. Het handje lijkt slap, ik trek millimeter voor millimeter het ding naar me toe…Een kritiek punt wordt bereikt wanneer het borsteltje door z’n handje moet…Ik trek snel om het klaar te hebben en als geprikt door een mug zit Niek op z’n knietjes en slaakt een kreet, terwijl de tranen vloeien…Als de wiedeweerga geef ik ‘m z’n borstel weer terug en in minder dan een seconde is hij opnieuw in diepe slaap verzonken.

Ik geef het op: dan maar in plaats van een knuf een tandenborstel!

6 gedachtes over “Niek heeft een tandenborstel, geen knuf

  1. Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Slapen met een tandenborstel…Wat een kleine eigenwijs!
    En Sas, heel leuk die lentekleurtjes, je moet alleen even de kleur van de tekst in het reactievak even veranderen, die is namelijk wit, en dat schrijft nogal lastig😉
    Liefs Susanne

Geef een reactie

