Hier ben ik weer

Trouwe lezers van m’n blog hebben me al een paar keer gevraagd waar ik gebleven ben. Is het eerste enthousiasme verdwenen en gaat de blog als een nachtkaarsje uit?

Neen. Dat is niet het geval. Wat wel het geval is, is dat m’n levensstijl is veranderd doordat ik minder tijd alleen doorbreng. Echtgenoot Kim is altijd veel weg en het maakt dus weinig uit of ik achter m’n pc’tje zit of beneden op de bank. Maar nu een van m’n dochters weer een poosje thuis woont heb ik opeens weer gezelschap. Ik ben teveel sociaal dier om dan ’s avonds de deur achter me dicht te trekken en te gaan schrijven. Een laptop zou een uitkomst zijn!

Vandaar de tijdelijke stilte.

Is er inmiddels wel wat te melden? Waar zal ik beginnen..? Met moeders gaat het momenteel redelijk goed. De dementie staat natuurlijk niet stil. Ik vind bijvoorbeeld haar stem zo anders geworden. Vlak en hard en zwaarder dan ik me ooit herinneren kan. Toch herkent ze ons nog steeds! Ze heeft een moeilijke periode achter de rug. Na het ziekenhuis ging het een week goed, maar toen begonnen de hallucinaties weer. Overal zag ze mannen die haar bedreigden, in haar bed wilden, achter haar aan zaten. Ze was agressief, sloeg zelfs personeel, maar alles in angst. De arts heeft haar weer anti-psychotica gegeven, Haldol, die in het ziekenhuis was afgebouwd. Dit, in combinatie met kalmeringsmiddelen en anti-depressiva, slaat gelukkig aan. Ze is rustiger, lacht soms weer en praat helder. De nachten blijven een probleem. Ze kan het bed niet meer uit door het hek wat ervoor zit maar ze vinden haar eigenlijk altijd wakker ’s nachts. Het slapen blijft onrustig.
Van een vriendin hoorde ik dat haar schoonmoeder exact dezelfde wanen had: overal mannen. Wat is dat toch vreemd. Ik vraag me af of dat nu met het verleden te maken heeft of dat dit gewoon een ziektebeeld is wat bij de Alzheimer hoort?

Ik vind het overigens erg gezellig dat dochter Saskia weer thuis woont. We kunnen het prima met elkaar vinden en als we niet oppassen zijn we alleen maar leuke dingen aan het doen: naar het strand en een kopje koffie, naar de Kringloop en een kopje koffie, van elke boodschap hebben we de neiging een uitje te maken! Verder helpt ze mijn immens grote huis een beetje op orde houden, is ze mijn persoonlijk adviseur op het gebied van mode en stijl.  Ze ordent af en toe mijn stapels chaos. Ik kan me nu voorstellen dat men vroeger gewoon een dochter thuis hield. Niks eigen leven, niks trouwen, vader en moeder hebben hulp nodig thuis!

M’n werk is hectisch en druk door de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Wel leuk om er zo direct bij betrokken te zijn. Niet dat ik zelf de straat op ga of zo, maar ik ben betrokken bij de planning en organisatie. we hebben nu eindelijk ook een betere website met een campagnepagina. Ook de lay-out van de rest van de site is veel beter.

 

8 gedachtes over “Hier ben ik weer

  1. alma

    Hi Margreet,
    Wat gezellig zeg dat Saskia een tijdje bij jullie
    thuis woont. Geef haar mijn groeten ajb. En als je tijdens je uitjes zin in koffie hebt Lau Mazirellaan is altijd open.
    Bye
    Alma

  2. Annette de Witt

    Hallo Margreet, Ik las je stukje over de wanen van je moeder. Ik raad je aan het boek van Naomi Feil “De validation-methode in de praktijk” te lezen. Daarin staat een duidelijk antwoord op de vraag waar de wanen vandaan komen en ook hoe er zonder medicatie van af te helpen. Overigens heel veel sterkte met het omgaan met je “langzaam verdwijnende” moeder. Groet, Annette

  3. Ik krijg het idee dat Saskia een creatief persoon is en van mode houdt. Ik heb een heel leuk tijdschrift ontdekt dat misschien wel wat voor haar is. Mode Joli heet het (www.modejoli.nl). Ik ben er weg van, want er staan zoveel leuke en originele ideeen in en je kunt er echt inspiratie uit opdoen. Mijn moeder heeft het eerste nummer ongeveer een jaar geleden gekocht toen ze naar Friesland ging om haar oude moeder op te zoeken. Het blad verschijnt vier keer per jaar en toen nummer twee uitkwam en ze weer naar Friesland ging, heeft ze die voor mij meegenomen. En we hadden al afsgesproken dat ze nummer 3 zou kopen, toen mijn oma onverwacht overleed voor het weekend dat mijn moeder er heen zou gaan. Uiteraard ging mijn moeder toen naar Friesland en ze heeft het nummer alsnog gekocht. Sindsdien is het blad nog net wat specialer voor mij. Het verschijnt vier keer per jaar en op de site kun je zien waar het te koop is. Misschien is het wel wat voor Saskia en ook voor jou, want ze doen regelmatig aan het verwerken van tweedehands spullen tot nieuwe creaties.

  4. Ariëtte

    Dag Margreet,
    Omdat ik erg benieuw ben hoe het met Jesseka is ben k aan het googlen geslagen en.. kwam op deze site uit. Ik ken Jesseka van de EH en sindsdien hebben we eigenlijk geen contact meer. Toch zou ik het leuk vinden om haar eens te schrijven of mailen. Dus is mijn vraag of ik haar (mail)adres mag. Ik hoor het vast wel.
    Groeten van Ariëtte

  5. Ik heb op de weblog gekeken van de 40dd en zag deze link staan. Ik dacht, ff kijke hoor. Maar binnenkort bel ik jullie even op voor een zaterdag te prikken om de tuin op orde te maken.

    Maar las ook dat Saskia erg creatief is. Kan ze ook luek broeken maken voor mij?

Geef een reactie

