toch weer wassen/watergolven?

Ik had werkelijk niet durven dromen dat ik weer een afspraak bij de kapper zou maken voor moeders…Vandaag trof ik haar zo helder, dat ik de aandrang niet kon weerstaan: die lange slierten haar, dat is Ma niet, hier gaan we wat aan doen. Morgenochtend om 8.50 uur wordt ze gebracht naar de kapsalon in de hal van het ziekenhuis…Als vanouds: wassen en watergolven

Slapend en liggend leek ze niet veel, maar eenmaal uit bed gehesen door de verpleging nam ook de menselijkheid zienderogen toe. Brabbelde en huilde ze eerst maar wat, opeens zei ze luid en duidelijk: alles doet me zeer! Kim en ik keken elkaar aan alsof we het in Keulen hoorden donderen – Ma praat !

Ik heb haar haar geborsteld, en we hebben wat gezeten. Het koude bakje vruchtenmoes liet ze zich helemaal voeren en het smaakte. Af en toe wees ze naar haar buurvrouw. Een 92-jarige die, zonder gebit en diep in slaap op haar rug, op sterven na dood leek: ‘moet je dat vrouwtje zien!’

Toen, wonderen zijn de wereld niet uit, hebben we een stuk op de gang gelopen! Gewoon, alsof ze niet 2 weken bijna aan het randje had gelegen. Handen op het stuur van de rollator en de voeten deden het zonder aarzelen.

Het moet een hele inspanning zijn geweest. Naderhand wreef ze steeds over haar benen: ze deden pijn.

Het heeft er alle schijn van dat, ondanks haar 88 jaar, het nog niet Gods tijd is.
Eigenlijk ben ik heel blij dat ze nog even bij me mag blijven.

We wachten de komende dagen weer af.
[/b]

6 gedachtes over “toch weer wassen/watergolven?

  1. Janneke Roosenbrand

    Lieve Sas, Ik zou niet weten hoe ik je anders moet bereiken, dus dan maar even zo. gaat het goed met je? Hans-Jan en ik denken aan jullie. We vinden het erg jammer. Heel veel sterkte enzo!
    Een hele dikke knuffel van mij!

  2. Hoi Margreet,
    Hebben die gezinnen al woonruimte? Er stond in het kerkblad van december van de kerk van Zuid/ Rijswijk een huis te koop/ te huur.
    En dat bureau dat ons heeft geholpen met het plaatsen van Daniel, heet: VCare. Ze zitten volgens mij in Leiden en er is ook een website: http://www.vcare.nl. Succes ermee!
    Groetjes, Margit

Geef een reactie

