Back in the USA 6

Customs, de kloof, Christians en de schoonfamilie

Buiten is het nu menens: 30 C in de schaduw + een hoge vochtigheidheidsgraad = onaangenaam warm. Binnen is het niet veel beter. Ondanks de bijna automatische gewoonte van Amerikanen om overal airco te hebben, is dit huis ervan verstoken, op 1 kamer na. De ‘familyroom’. In feite de enige kamer die we, behalve de slaapkamer en de keuken, gebruiken. Er zijn verder nog een eetkamer, een ‘parlor’, zeg maar: een meer formele visitekamer. Grappig hoe zowel in Canada en Amerika die oude gewoonte bewaard is gebleven die volgens mij oorspronkelijk uit een agrarische samenleving komt: de woonkeuken/kamer om te leven en de opkamer voor het ‘hoge’ bezoek. Voorwaarde in deze tijd is natuurlijk voldoende ruimte. Daaraan hebben de huizen in de wijken hier in elk geval geen gebrek!!

Ik heb lopen nadenken over wat nu echt anders is. Ruimte, grote huizen, grote winkels, OK. Dat is gauw geconcludeerd. Maar zijn Amerikanen nu zo verschillend van Nederlanders cq Europeanen? Ik moet zeggen dat ik bij mezelf merk minder m’n best te doen heel beleefd en vriendelijk te zijn….Een rare reactie misschien, maar als ik het analyseer snap ik opeens, terwijl ik schrijf, wat het is! In Nederland ben ik altijd op m’n hoede (ik heb het vooral over het openbare leven, winkels, restaurants en dergelijke). Voor je het weet krijg je in Nederland een grote bek (excuse me). Om dat te voorkomen doe ik blijkbaar m’n gloeiende best om die niet uit te lokken. Ik overdrijf uiteraard maar dat is om duidelijk te maken wat onder de oppervlakte een rol speelt.

Hier daarentegen is iedereen zo relaxed en vriendelijk, waar je ook maar komt, dat ik me minder hoef in te spannen, zakelijker durf te zijn. Ik zie zoveel klanten die in mijn definitie ronduit bot zijn. Maar je zou het ook zakelijk kunnen noemen. Je doet gewoon je ‘business’ en that’s it. Amerikanen zijn directer wordt vaak gezegd. Dat is zo, maar ik zou eerder zeggen, ze minder ‘tussen de regels’ dan nederlanders. Bij ons zijn de manier waarop je iets zegt, de toon, enzovoort. zo belangrijk dat we veel meer op onze hoede zijn. Even heel globaal: Amerikanen zeggen wat ze vinden en denken met minder afstemming op de ontvanger omdat men erop kan vertrouwen niet direct met agressie te maken te krijgen. Ik zei: heel globaal, want ik heb het nu over de Amerikanen die ik tegen kom en ik heb nog geen arme achterstandwijken bezocht. Wel een ruzie tussen twee daklozen waar het er ook niet echt beleefd aan toe ging…

Ach ja, ik heb noch sociologie, noch psychologie, of antropologie gestudeerd. Het is gewoon leuk om zelf een beetje voor je uit te theoretiseren Ik ga in elk geval als ik thuis kom direct het boek van Charles Groenhuizen kopen over Amerika!

Wat me ook opvalt overigens is dat er hier een scherpere kloof tussen christenen en niet-christenen bestaat. Als er ergens agressie en vijandigheid is dan wel tussen die twee. Links=democraten=niet christenen of grotere vrijzinnige kerken=ik haat Bush, get our boys out of Iraq. Rechts=republikeinen=christenen, orthodoxe joden e.a. = God bless America, support the troops in Iraq

In mijn schoonfamilie is het niet gemakkelijk een discussie te voeren over al die vragen! Ze doen me soms denken aan vrijgemaakten die nooit over de muren van hun kerk hebben gekeken of met andere gelovigen of ongelovigen hebben gesproken. Zwager en schoonzus bijvoorbeeld. schrokken zich dood toen echtgenoot durfde zeggen dat hij Bush steunt (kritisch weliswaar). Mijn schoonvader noemt hem regelmatig : The idiot in the White House. Volgens sommigen is Bush aan de macht gekomen door fraude, dus niet de democratisch verkozen president van Amerika. En dus mag je alles over hem zeggen, hoe oneerlijk en respectloos ook. Niemand in de regering wordt serieus genomen, het zijn allemaal charlatans uit op de vernietiging van vrij (lees:links) Amerika. Een beetje in de stijl van D’66. De enige vrijheid is die bepaald door hun definitie…

Tja..dan wordt het moeilijk praten. Voor de rest hebben we het heel goed trouwens, hoor,  .

3 gedachtes over “Back in the USA 6

  1. christine

    Leuk om te lezen wat je zoal bezig houd daar en je filosofien (schrijf je dat zo?) over nederlanders en amerikanen! Alleen bloemen bij een graf, niet echt gereformeerd snap ik niet?
    hugs

  2. Ank Holwerda

    Vandaag al je 6 art. over amerika gelezen. Wat een prachtig huis waar jullie zijn. Geniet maar veel van elkaar en de familie en de andere wereld. Als jullie thuiskomen zijn wij d.v. in Noord Frankrijk. We hopen ook te genieten van de natuur en cultuur. In september gauw weer eens een afspraak maken.
    Liefs, Ank.

Geef een reactie

