we krijgen om te delen

Gisteren was een tumultueuze dag  op mijn werk.  Twee nogal moeizame vergaderingen dus ik kwam helemaal gebroken thuis, in staat mijn baan op te zeggen.  Maar vandaag is de lucht weer opgeklaard.  Ik werk voor een politieke raadsfractie (ChristenUnie-SGP in Den Haag) en meningen zijn soms aardig verdeeld.  Moet je mee leren omgaan.  Ik ben een zeer conflictmijdend type van nature en dan is confrontatie altijd erg enerverend, hoewel ik er ook van leer.  Bijvoorbeeld dat een dag erna er weer een nieuw begin is! Op deze blog wil ik graag wat mijmeren over politiek, over mijn geloof in God, over mijn persoonlijke leven enzovoorts.

Geschrokken van het partijprogramma van Geert Wilders.  Grenzen dicht, ontwikkelingshulp afschaffen, uitkeringen korten…Wie trekt hier nu aan het langste eind?  De mensen die het toch al goed voor elkaar hebben?  Waarvoor is Geert Wilders eigenlijk op aarde?  Om zichzelf en z’n rijke naaste te dienen?  Ik wil hier zijn om God te dienen en te zorgen dat mijn naaste het net zo goed heeft als ik.  Zelfs economische asielzoekers mogen voor mij komen.  Hoezo zouden wij als klein stukje van de wereld alle rijkdom opeisen?  Ik ben zo fel tegen dit soort opvattingen omdat ze m.i. niet stroken met wat de Bijbel leert over bezit.  We krijgen om te delen.  Dat heb ik niet in economische modellen uitgewerkt, maar het is een levensvisie waarvan ik weet dat die ook door economen (zoals Bob Goudzwaard) gedeeld wordt.

Nog meer schrok ik van een glimlachende Bart Jan Spruyt in de krant.  Welwillend zal hij lidmaatschap partij Wilders overwegen indien gevraagd.  Dit vat ik niet.  Wie kan mij helpen?

2 gedachtes over “we krijgen om te delen

  1. egbert boerma

    Ik begrijp dat ook niet, evenmin als de (inmiddels afgezwakte) steun van Eimert van Middelkoop. Goudswaard’s visie (en die van dee vroegere linkerflank van de ARP) is meer de mijne. In beide staat de zorg voor de ander entraal, in plaats van het ik-denlkken van Wilders c.s.

  2. Jako

    Whooo… die laatste regels! Daar wordt iemand (een broeder!) zomaar publiekelijk veroordeeld! Op welke manier zou Bart Jan Spruyt de tien geboden dan negeren of er tegen zondigen? En moet hij daarover dan niet op de juiste integere wijze vermaand worden???

Geef een reactie

